‘Artemisia, all inclusive’ is een luchtige zomerzotheid over een cruise vol clichés

Theatergroep Artemis levert dit jaar een bijzondere bijdrage aan festival Boulevard. In ‘Artemisia, all inclusive’ zijn de toeschouwers gasten op een cruiseschip. Een voorstelling kun je het niet echt noemen, het is eerder een beleving. Een luchtige zomerzotheid zonder veel pretentie. Perfect voor een festival.

door Emmanuel Naaijkens

Cruises zijn big business. Jaarlijks stappen miljoenen mensen op een schip om een ultieme droom in vervulling te laten gaan. Een reis langs de Noorse fjorden of naar het Caribisch gebied, Venetië of Egypte. Nieuwe werelden ontdekken vanuit een comfortabele en veilige omgeving. Op cruises bloeien, naar het schijnt, ingedutte liefdesrelaties op of hopen alleenstaande passagiers de liefde van hun leven te treffen. Maar vooral biedt een cruise de mogelijkheid om de zorgen van alledag achter te laten. De zoetsappige tv-serie The Love Boat, alweer veertig jaar geleden, was niet voor niets populair en vergelijkbare series zijn er nog steeds.

Captain W. Sevenhouses omringd door een deel van de crew van de Artemisia. Foto > Henk Claassen

Voor het Bossche Theater Artemis vormen de belevenissen op een cruiseschip de inspiratie voor de voorstelling Artemisia, all inclusive. Hoewel, een voorstelling kun je het eigenlijk niet noemen, het is eerder een beleving. De toeschouwers spelen in deze productie zelf een rol. Zij zijn de gasten op een drie weken durende cruise. Ze worden door de spelers van Artemis, die de crew zijn, ondergedompeld in een weldadig bad en aan alle kanten verwend. Als de klant ergens koning is dan is het wel op een cruiseschip.

Een voorstelling vol absurditeiten en spektakel

Het verhaal speelt zich niet af in het vertrouwde theater van Artemis, maar in Pand 18. Dat is een voormalig schoolgebouw dat nu onderdak biedt aan allerlei creatievelingen. Verschillende lokalen zijn ingericht als ruimtes op het cruiseschip, zoals een cocktailbar, een theater en een welnessruimte. In groepjes bezoeken de gasten deze ruimtes, begeleid door een ‘host’ gespeeld door kinderen. In ons groepje, dat Blue Whale was gedoopt, is de Vlaamse Roberta de gastvrouw die zeer rolvast de passagiers op sleeptouw nam; een jonge actrice met potentie.

Entertainer Jerry Stevens vermaakt de passagiers van de cruise. Foto boven > Emmanuel Naaijkens. Foto beneden > Henk Claassen

Geheel in de geest van Artemis is Artemisia een spel vol absurditeiten en spektakel en waarin de clichés over cruises door de hautaine Captain W. Sevenhouses, een mooie rol van Willemijn Zevenhuizen, nog eens extra vet worden aangezet. Artemis blinkt doorgaans uit in mooie vondsten die vaak ook in de details zitten en dat is ook deze keer niet anders. Op het privétoilet van de kapitein prijkt bijvoorbeeld het bordje ‘Captain’s golden shower’. Een videoprojectie op een levensgroot scherm suggereert de afvaart van de boot en je ervaart als toeschouwer ook echt dat het cruiseschip het ruime sop kiest. Op de achtergrond klinkt uit de luidsprekers vrijwel continu zoetgevooisde pianomuziek, muzak in optima forma.

De doem van de Titanic

Doldwaas is ook het optreden van zanger/pianist Jerry Stevens in het Royal Palace Athena Grand Theatre. Hij kent slechts één nummer en blijft dat eindeloos herhalen, ervan overtuigd dat hij zijn ‘fijne publiek’ amuseert met zijn ongeëvenaarde muzikale capriolen. En als Artemis een verhaal op een cruiseschip situeert, dan kan je er bijna vergif op innemen dat daar de doem van de Titanic boven hangt. Hoe? Dat mag de geïnteresseerde passagier zelf komen ervaren.

De passagiers – het publiek – worden tijdens de cruise in de watten gelegd. Foto’s > Henk Claassen

Artemesia is bepaald geen theater met diepgang. Het is een luchtige zomerzotheid, een productie zonder pretentie die perfect past bij de sfeer van een festival als Boulevard. Grappig, verrassend en spectaculair. Wat je er misschien als boodschap in zou kunnen zien, is hoe gemakkelijk mensen, in dit geval de gasten, zich in een rol laten drukken en zich laten meevoeren door de massa. Tijdens de Tropical Night waarmee de cruise afsluit, loopt iedereen braaf in polonaise over het dek – zelfs mensen die daar normaal gesproken nooit voor te porren zouden zijn. De toeschouwer is gewaarschuwd: deze cruise moet je echt ondergaan.

Voorstelling: Artemisia All Inclusive. Spel: Liesbet Swings, Lotte Boonstra, Lobke van Kommer, Tina Schott, Jelle Spruyt, Jeroen Stevens, Johanna Trudzinski, Willemijn Zevenhuijzen en met een wisselende kindercast Wiene Batelaan, Olivier Braat, Kate van Deurzen, Daniek Hamilton, Dide Hoefsloot, Olivia Idugboe, Chion Lam, Lam Lam, Moze Marah Leenheers, Kate Roeters, Roberta Camila dos Santos Trudzinski, Joah Smits, Hannah Swinkels, Jilmar Willems. Foto en videowerk: Henk Claassen. Grafisch ontwerp: Sam Cuppen. Coproducent Theaterfestival Boulevard. Première gezien op woensdag 9 augustus 2023.

De voorstelling is tijdens het festival elke dag te zien, op verschillende tijden.

Nu de zon en hogere temperaturen zijn teruggekeerd, heerst er meer sfeer op het festivalterrein van de Boulevard in het Zuiderpark. Dat vanwege bouwwerkzaamheden op de Parade er tijdelijk twee locaties zijn doet wat afbreuk aan het intieme karakter van het festival. Hopelijk is het volgend jaar weer als vanouds.

www.festivalboulevard.nl

Lees ook op Brabant Cultureel over Boulevard:
Theaterfestival Boulevard laveert tussen de regenbuien: ‘We zijn wel wat gewend’
Elias De Bruyne dolt onnavolgbaar met de evolutie van de ‘mensch’

Lees ook deze recensie van kunstredacteur Joost Goutziers over ‘The Weight of Water’

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *