Muziek kent helemaal geen grenzen

door Arnold Verplancke

Vorige maand verrasten ze de tienduizenden kijkers van het televisieprogramma Podium Klassiek. Op dinsdag 24 oktober de tientallen concertbezoekers in de Hasseltse Kapel van Tilburg. Heel enthousiast trad daar op het blaaskwintet Aires Tropicales. Vijf jonge musici, die hun masteropleiding volgen aan de Fontys Academy of Music and Performing Arts – het conservatorium – allen afkomstig uit Spanje en Cuba.

Blaaskwintet Aires Tropicales treedt op in de Hasseltse Kapel. Foto > Arnold Verplancke

Het ensemble bestaat nu twee jaar. In de kapel namen de musici alle ruimte om hun verschillende muziekstijlen te etaleren. Zij speelden werk van klassieke componisten als Mozart, Hindemith en Ligeti, maar ook veel Zuid-Amerikaanse melodieën en zelfs jazz uit de bebop periode. De naam van de componist die het meest klonk, was toch wel Paquito D’Rivera, naar wiens Aires Tropicales Suite de groep is genoemd. Kenmerkend voor het optreden bleken weer de ritmes en klanken uit hun geboortelanden.

Videofragment van het optreden van het Aires Tropicales Quintet. Video > Arnold Verplancke

De Tilburgse concertliefhebbers bedankten het talentvolle en vrolijke vijftal uitbundig. Hun optreden maakt deel uit van de samenwerking die de Hasseltse Kapel is aangegaan met het Tilburgse conservatorium dat tegenwoordig onderdeel is van de Academy of Music and Performing Arts (AMPA). De vijf musici van het Aires Tropicales Quintet zijn Alicia Haro (fluit), Jorge Ruiz (hobo), Silvia Ruiz (fagot), Karla Hernandéz (hoorn) en Ninián Rodríguez (klarinet).

De pianiste en componiste Majoie Hajary centraal

Muziek kent geen grenzen als je hoort hoe soepel deze musici overgaan van ‘Die Zauberflöte’ naar Dizzy Gillespie of een habanera. Datzelfde gevoel bekroop me de zondag daarvoor ook in Amsterdam. In de foyer van De Nationale Opera stond de pianiste en componiste Majoie Hajary (1921-2017) centraal. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van haar gehoord. Ten onrechte.

Hajary is geboren in Suriname en haar composities blijken een verrassende mix van muziekstijlen, westers, oosters, Afrikaans, klassiek, jazz, kortom echt Surinaams en tegelijk grenzeloos. Zij kwam als tiener naar Nederland om piano en compositie te studeren. Als pianiste heeft ze op wereldpodia geschitterd met werk van Liszt, Mozart en Schumann. Maar de foyeravond in het operagebouw was vooral georganiseerd om haar als componiste uit de vergetelheid te halen, mede in het kader van de Black Achievement Month 2023.

Majoie Hajary, componerend achter de piano. Foto’s (ook voorpagina) > Haags Gemeentearchief, collectie Nederlands Muziek Instituut (NMI) | © Erven Hajary

Ellen de Vries, onderzoeker en biograaf van Hajary, vertelde de aanwezigen over haar leven en werk. Onder die aanwezigen waren veel leden van de Surinaamse gemeenschap. Verrassend mooie liederen van de componiste werden gezongen door countertenor Arturo den Hartog met zijn prachtige stem, begeleid door Ernst Munneke, repetitor bij de Nationale Opera. Enkele liederen waren afkomstig uit de opera ‘La Larme d’or’ van Hajary.

Countertenor Arturo den Hartog en pianist Ernst Munneke. Foto > Milagro Elstak

Finse opera over schoolshooting

Eerder die middag had ik er al de opera ‘Innocence’ gezien. Over grenzeloosheid gesproken! Deze schokkende opera draait om een ‘schoolshooting’, waarbij veel leerlingen de dood vinden door een medeleerling van diezelfde school. Het werk is gecomponeerd door de Finse Kaija Saariaho (1952-2023) en pas twee jaar geleden in wereldpremière gegaan op het Festival d’Aix-en-Provence.

De uitvoering vond plaats voor een uitverkochte zaal, mede waarschijnlijk door alle juichende recensies. In een ingenieus draaitoneel met twee verdiepingen en vele kamers lopen twee tijdlijnen door elkaar. Enerzijds de fatale schietpartij op school en anderzijds het huwelijk tien jaar later van de broer van de moordenaar met een bruid die niets van de hele geschiedenis weet. Langzaam wordt de tragische gebeurtenis ontleed. In de opera ‘Innocence’ is de voertaal Engels, maar daarnaast klinken nog acht andere talen omdat het drama zich afspeelt op een internationale school. Nederlandse en Engelse boventitels zorgden ervoor dat alle tekst toch goed was te volgen.

Het draaitoneel van Innocence met zijn kamertjes. Foto > Marco Borggreve
Frederik Bergman als priester in de opera Innocence. Foto > Marco Borggreve

In de uitstekende cast van dertien zangers en zangeressen waren opvallend veel Nederlanders te vinden, namelijk Lenneke Ruiten, Thomas Oliemans, Lilian Farahani en de uit Berkel-Enschot afkomstige Frederik Bergman. Hij overtuigde in de rol van de priester. Eind dit jaar speelt hij mee in een volgende productie van de Nationale Opera, namelijk in ‘Die Zauberflöte’. Hij is daarin de Spreker en Thomas Oliemans neemt Papageno voor zijn rekening. Dat het blaaskwintet Aires Tropicales in de Hasseltse kapel alvast de ouverture uit ‘Die Zauberflöte’ speelde, was echter puur toeval.

Gezien: Opera Innocence en Foyeravond Majoie Hajary, beide 22 oktober 2023 bij de Nationale Opera in Amsterdam; Blaaskwintet Aires Tropicales in Hasseltse Kapel Tilburg 24 oktober 2023.

Nationale Opera en Ballet

Lees meer over Majoie Hajary op deze site (klik op de afbeelding)

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *