Het succes van Grenswerk is nu te zien in Eindhoven

Voor de elfde keer organiseerden de Eindhovense beeldend kunstenaars Aagje Linssen en Jeroen Vrijsen een werkperiode voor een groep Nederlandse kunstenaars in Tripkau in Duitsland. Een periode van twee weken werd afgesloten met een groepsexpositie in Hamburg. Nu is in De Kruisruimte werk te zien dat de kunstenaars in Tripkau hebben gemaakt plus wat daar later uit is voortgekomen.

door Irma van Bommel

De werkperiode in Tripkau in september 2023 vond traditiegetrouw plaats in een voormalige kazerne op de grens van het vroegere Oost- en West-Duitsland. Vandaar de naam ‘Grenswerk’. Aagje Linssen en Jeroen Vrijsen hadden een groep schilders om zich heen verzameld die totaal verschillend werk maken. En van verschillende leeftijden, van net een paar jaar afgestudeerd tot de pensioengerechtigde leeftijd. Nou ja, kunstenaars gaan niet met pensioen. Ook streefden zij ernaar een groep samen te stellen van kunstenaars die elkaar nog niet kenden. Dat is niet helemaal gelukt, schrijven Linssen en Vrijsen in het boekje dat bij de expositie verscheen.

De voormalige kazerne in Tripkau.

Dit soort bijeenkomsten zijn waardevol

Voor iedere kunstenaar was er een atelierruimte beschikbaar waar ieder zich kon terugtrekken om te werken. Maar het doel van de residency was ook dat er een groepsdynamiek zou ontstaan en elkaars werk besproken zou worden. Dat kwam al meteen op de avond van de tweede werkdag op gang toen de kunstenaars een presentatie hielden. “Dit soort bijeenkomsten zijn zo waardevol. Iedereen begrijpt de taal, de problemen, het onderzoek en de oplossingen”, schrijft kunsthistorica Liesbeth Schreuder in de inleiding van de publicatie. Deze inleiding, samen met de teksten van de kunstenaars en de informele foto’s, maken het tot een leuk boek.

Blik in de expositie in De Kruisruimte met op de voorgrond werk van Femke Dekkers en Bas Ketelaars. Op de wand van links naar rechts werk van Mariëtte van Erp, Ema Vaneková, Jolanda van Gennip en Thijs Segers. Foto > Thijs Segers

Gesprekken waren er niet alleen tussen de kunstenaars onderling, maar ook met galeriehouders die langskwamen, onder wie Sebastiaan Dijk van Galerie Nasty Alice in Eindhoven. Dijk is ook betrokken bij TalentHub jump! van de provincie Noord-Brabant. Twee deelnemers aan de residency, Femke Dekkers en Ema Vaneková, hadden net het talentontwikkelingsprogramma van jump! afgesloten. En juist deze twee kunstenaars zijn in Tripkau een andere weg ingeslagen.

Ema Vaneková. Foto > Irma van Bommel

Ema Vaneková is geboren in Slowakije en woont in Rijen. Zij schildert figuratief, in een dromerige stijl. In Tripkau is ze voor het eerst sferisch gaan werken. Femke Dekkers uit Breda houdt zich bezig met schilderkunst en fotografie en met de vraag hoe wij ruimtelijke werking ervaren. Haar werk was onlangs nog te zien in de groepstentoonstelling Ruimte bij Pennings Foundation. Zij en haar vriend Bas Ketelaars, eveneens uit Breda, besloten tijdens deze residency samen te werken. Wat zij delen is de belangstelling voor analoge fotografie, maar waar Dekkers hoeken in een ruimte schildert en speelt met de dualiteit tussen twee- en driedimensionaliteit, tekent Ketelaars vooral bomen. Met z’n tweeën trokken ze er op uit in de bossen rondom de kazerne. Ze fotografeerden eindeloos veel bomen, maakten contactafdrukken van de negatieven en voorzagen die van strepen. Ook hier weer de wisselwerking tussen het platte vlak en dieptewerking. Ik ben benieuwd of deze samenwerking een vervolg krijgt.

Hij had wat last van opstartproblemen

Thijs Segers groeide op in Lieshout, woont nu in Enschede en schilderde onlangs voor het Van GoghHuis in Zundert een grote zonnebloem. Hij had wat last van opstartproblemen. Uiteindelijk is hij veel gaan tekenen en schilderen, liggende (dode) dieren, in verschillende technieken, in inkt, houtskool, aquarel en olieverf.

Werk van Thijs Segers rondom de doorgang. Rechts een werk van Rob Looman. Foto > Thijs Segers

Rob Looman (Eindhoven) is behalve op doek ook gaan werken met wat hij aantrof aan materiaal, bruin inpakpapier. Kaders geeft hij aan met tape. Hoe simpel kan het zijn, maar het effect is verrassend. Dat werken in wit op bruin pakpapier is hij voor de expositie in Eindhoven verder gaan uitwerken.

Werk van Rob Looman op inpakpapier. Foto > Irma van Bommel

Erik-Jan van der Schuur (Den Haag), van huis uit schilder, is steeds meer andere technieken gaan toepassen, inclusief borduren. In Tripkau liet hij zich inspireren door totalitaire regimes, dat van Hitler in Duitsland en dat van het huidige Libanon. Voor de expositie in Eindhoven werkte hij dat verder uit tot een multimedia installatie.

Installatie van Erik-Jan van der Schuur. Rechts lichtkunstwerk voor de 11de editie van Grenswerk door de Eindhovense beeldend kunstenaar Munne. Foto > Thijs Segers

Jolanda van Gennip (’s-Hertogenbosch) werkt met pasteus opgebrachte verf, maar is in Tripkau gaan werken ‘aan het loslaten van de materie’, door verf dun en laag over laag op te brengen.

Mariette van Erp (Gemert) bewees dat het ook voor kunstenaars op leeftijd nog interessant kan zijn om mee te doen aan een werkperiode elders. Niet per se om iets totaal anders te gaan doen, maar meer om geïnspireerd te raken door een andere omgeving en lekker aan het werk te zijn. Wat de expositie Grenswerk 2023 vooral laat zien, is het experiment van waar het in de toekomst met deze kunstenaars naartoe zou kunnen gaan.

Op de voorgrond werk van Femke Dekkers en Bas Ketelaars. Op de achtergrond werk van Mariette van Erp (l) en Jolanda van Gennip (r). Foto > Thijs Segers

‘Grenswerk 2023’, nog te zien op zaterdag 3, zondag 4, zaterdag 10 en zondag 11 februari 2024, telkens van 13.00 tot 17.00 uur in De Kruisruimte, Generaal Bothastraat 7-E in Eindhoven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *