Drie solo-exposities samen onder de titel ’n in de Cacaofabriek Helmond

Drie totaal verschillende kunstenaars exposeren samen in De Cacaofabriek Helmond onder de titel ‘’n’. “Dit woord opent een baaierd aan mogelijkheden”, vindt bedenker/kunstenaar Paul van Dijk. “Er mag altijd wel iets onbenoemd blijven.” Hij koos zelf zijn mede-exposanten: Himmelsbach en Remy Neumann.

door Anja van den Akker  foto’s > Biek van Bree

Paul van Dijk (1947), Himmelsbach (1983) en Remy Neumann (1988) hebben niets met elkaar gemeen. Van Dijk, aan wie De Cacaofabriek vroeg een expositie samen te stellen vanwege zijn vijftigjarig kunstenaarschap, is de meest beschouwende van de drie. Hij koos een aantal ‘hartendiefjes’ uit zijn rijke oeuvre. Als mede-exposanten vroeg hij de geëngageerde Himmelsbach (Domenique Himmelsbach de Vries) en Remy Neumann die op zijn beurt raakvlakken zoekt tussen diverse disciplines.

Paul van Dijk, De Muzen. Porselein, 1995.
De kleurrijke Demonen van Remy Neumann.
De Ideeëncatalogus van Himmelsbach.

Himmelsbach was leerling van Paul van Dijk op ArtEZ University of the Arts, waar hij in 2009 afstudeerde in Zwolle. Remy Neumann kent Van Dijk via diverse Brabantse kunstinitiatieven, zoals de residency bij Kloosterhotel ZIN in Vught eerder dit jaar en als een van de kunstenaars in talentontwikkelingstraject ‘jump!’.

Honderdtwintig prikkelende ideeën in zwart-wit

Alle drie kregen zij hun eigen ruimte in De Cacaofabriek. Himmelsbach deelt zijn ‘Ideeëncatalogus’ over de meest uiteenlopende onderwerpen op de benedenverdieping. Vervuiling, integratie, plastic soep, zinloos geweld, hij geeft overal een geheel eigen draai aan. We tellen zo’n honderdtwintig prikkelende ideeën in zwart-wit. Soms provocerend, dan weer hilarisch. Midden in de ruimte vraagt hij door middel van een knalgele opblaaspop aandacht voor zijn project ‘Het Monument voor Prima Mensen’. Je mag zelf iemand voordragen. In de gang – de Lichtstraat – hangt zijn ‘Een Papieren Monument voor de Papierlozen’: houtsneden van ongedocumenteerde vluchtelingen. Hetzelfde project is overigens ook te zien in Museum Helmond, als onderdeel van de expositie ‘Resilient Rebels’. “Puur toeval, dit was niet zo gepland”, aldus de kunstenaar.

Met een knalgele opblaaspop vraagt Himmelsbach aandacht voor ‘Het monument voor Prima Mensen’.
Paul van Dijk, Ochtendbos. Fotokopie op vloeipapier, 1988. Collectie > Designmuseum Den Bosch.

De vide is ingeruimd voor de immense en kleurrijke ‘Demonen’ van Remy Neumann, een video en een poppenspel. Beeldende kunst en theater gaan hier samen. Het werk van Paul van Dijk is zeer divers. We zien uiteenlopende stijlen, technieken, materialen en disciplines. Opvallend is het gebruik van tere papiersoorten waarmee de wind gemakkelijk speelt, maar ook keramiek, brons en porselein hebben een plek. Een aantal musea heeft stukken in bruikleen gegeven, waaronder Museum Jan Cunen in Oss, Designmuseum Den Bosch en Het Noordbrabants Museum ’s-Hertogenbosch. Ook uit particuliere collecties zijn kunstwerken ter beschikking gesteld.


’n, tot en met 26 november 2023 in De Cacaofabriek Helmond. Gratis toegang.

https://cacaofabriek.nl

Foto voorpagina: Bij Remy Neumann gaan beeldende kunst en theater vaak samen.

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *