Galerie Nasty Alice toont landschappen om bij weg te dromen

Bij Galerie Nasty Alice in Eindhoven zijn twee solopresentaties te zien die droombeelden als onderwerp hebben. Aagje Linssen toont met ‘Shimmering Shadows’ landschappen om bij weg te dromen. En Pepijn van den Nieuwendijk laat met zijn project ‘Nachtbrakers’ visualisaties van dromen zien.

door Irma van Bommel

Wie ooit de Orangerie in Parijs bezocht om daar de grote waterlelieschilderingen van Claude Monet (1840-1926) te bewonderen, weet dat je urenlang voor die schilderijen kunt zitten en wegdromen. Eenzelfde effect brengen de doeken van de Eindhovense kunstenaar Aagje Linssen (1981) teweeg. Net als bij Monet zijn de werken van Linssen haast abstracte weergaven van landschappen, tuinen en vijvers. Enkele van haar doeken zijn zelfs ‘minimalistisch’ te noemen, in die zin dat ze met slechts enkele toetsen de suggestie van een landschap oproepen. Met weinig middelen weet zij licht, schaduw en reflectie weer te geven. Linssen werkt in ei-tempera en zo te zien in het kleine werk dat wordt getoond, werkt ze direct op het beige canvas. Door de spaarzame toetsen verspreid over het doek doet haar werk denken aan traditionele Chinese schilderingen van landschappen op zijde.

Het grote werk van Aagje Linssen bij Galerie Nasty Alice doet denken aan de waterlelies van Monet. 

De Eindhovense School

Inspiratie haalt Linssen uit de omgeving, haar eigen tuin of de natuur rondom Eindhoven. Maar ook werkperioden in het buitenland leveren nieuw werk op, zoals recent in Bosnië. Linssen volgde haar opleiding aan St. Joost in ’s-Hertogenbosch. Samen met Jeroen Vrijsen, Aaron van Erp en Saskia de Maree, die ook aan deze kunstacademie studeerden, vormt ze sinds vorig jaar ‘De Eindhovense School’, met als doel regelmatig samen te exposeren.

Aagje Linssen, ‘Bosnische bossen’. Foto > Peter Cox

Sinds 2008 organiseren Aagje Linssen en Jeroen Vrijsen jaarlijks in september Grenswerk, een werkperiode voor een groep van acht à negen beeldend kunstenaars in een voormalige kazerne in Tripkau in Duitsland. De groep werkt zelfstandig, maar krijgt wel feedback van Duitse en Nederlandse curatoren en galeriehouders. Sebastiaan Dijk, galeriehouder van Nasty Alice, zoekt de groep kunstenaars op in september. De werkperiode wordt afgesloten met een expositie in Hamburg, gevolgd door een expositie in Eindhoven. Ook zal er een publicatie verschijnen.

Aagje Linssen, ‘Prille lente’. foto > Peter Cox

Geïnspireerd door de vondst van een babymammoet

De andere solo-presentatie bij Nasty Alice is van de Haagse kunstenaar Pepijn van den Nieuwendijk (1970). Hij liet zich voor zijn werk inspireren door de vondst van een babymammoet in Siberië, die in de permafrost goed bewaard is gebleven. De babymammoet lag er vredig slapend bij, maar schijn bedriegt. Onderzoek wees uit dat de kleine mammoet modder in de longen had. Waarschijnlijk is hij in een modderbad gevallen en gestikt. Van den Nieuwendijk werkt in een drukke, figuratieve stijl. De droombeelden die hij toont in zijn schilderijen en in zijn keramische werk zijn op het eerste gezicht lieflijk, maar wie naar de details kijkt ziet ook elementen die kunnen wijzen op een nachtmerrie.

Pepijn van den Nieuwendijk, ‘Lyuba’s lange nacht’. 

Het werk van Aagje Linssen en Pepijn van den Nieuwendijk is nog t/m 29 juli 2023 te zien bij Galerie Nasty Alice in Eindhoven. 

www.galerienastyalice.nl

Voorpagina: Detail Vallend Water van Aagje Linssen

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *