‘Liberty Bell’ is een langgerekte schreeuw van angst

Op Festival Cement presenteert een bonte stoet aan theatermakers zich aan het publiek. Dat resulteert in uiteenlopende producties. Het Bredase gezelschap ‘het zuid land’ maakt indruk met de degelijke productie ‘Liberty Bell’. Gentenaar Maxim Storms met de absurde voorstelling ‘Nuggets’.

door Emmanuel Naaijkens

Een mens gebruikt op een dag zo’n zestienduizend woorden. Maar hoeveel van die uitgesproken woorden doen er eigenlijk toe, zijn de moeite waard? Die vraag stelt de hoofdpersoon zich in Liberty Bell, de nieuwe voorstelling van het Bredase gezelschap het zuid land. Een pikante vraag, want ze komt uit de mond van een prominente politica die op het punt staat de verkiezingen te winnen. Het zijn vooral politici die verwijt krijgen veel te praten en weinig te zeggen. Maar dat kan van deze politica (Anne-Chris Schulting) niet worden gezegd, want soms hebben de woorden die uit haar mond komen de kracht van mokerslagen waarvoor je als toeschouwer niet kunt wegduiken.

Motorpech

Liberty Bell is geen politiek theater in traditionele zin. Hier geen maatschappelijk urgente vraagstukken en partijpolitiek gekonkel die worden geanalyseerd en becommentarieerd, noch enige toespeling op de recente verkiezingen. In dit stuk gaat het om een politica die door motorpech in ‘the middle of nowhere’ is gestrand.

De jonge acteur Zarion Wouters en zijn tegenspeler Anne-Chris Schulting in Liberty Bell. Foto > Bart Grietens

In een apocalyptisch aandoende omgeving met knipperende tl-buizen maakt zij de toeschouwer in een monoloog deelgenoot van haar twijfels en zorgen en spreekt ze over haar worsteling met integriteit en oprechtheid. Hier staat een politica als persoon. Het gaat over haar traumatische jeugd en over de even traumatische bevalling van haar zoon. De scène waarin ze daarover vertelt, gelegen op de motorkap van haar auto, is aangrijpend en heftig.

Haar grote angst is of er nog wel toekomst is voor haar tienjarige zoon Liberty Bell, in wat voor wereld, waarvoor zij als partijleider mede verantwoordelijk is, groeit hij op? Die zoon heeft, in de persoon van Zarion Wouters, daadwerkelijk een rol in het stuk. Want dat is de aanpak van het zuid land, kinderen een plek geven in het verhaal. Niet als figurant of illustratie, maar als volwaardig acteur. Een gedurfde benadering, te meer omdat in dit stuk het kind soms ook als een volwassene spreekt. Maak dat als regisseurs (Hidde Brouwers en Jorg van den Kieboom) maar eens geloofwaardig. Met Zarion Wouters hebben zij, hoe jong ook nog, een talentvol acteur gecast. Samen met de ijzersterk en overtuigend spelende Schulting brengen zij een voorstelling die staat als een huis.

De regisseurs van Liberty Bell Hidde Brouwers (links) en Jorg van den Kieboom.

Absurdisme

Stel je voor, een vlakke theatervloer die bezaaid ligt met plastic folie en plastic zakken, grote hoeveelheden purschuim, touwen, pijpen buisisolatie en zo nog een en ander aan bouwafval. Deze vuilnisbelt is het biotoop van een morgenster, het alter ego van de Vlaamse acteur Maxim Storms. Hij rommelt en snuffelt in de afvalberg en ontdekt telkens materialen die hem tot de verbeelding spreken en waarvoor hij een nieuwe bestemming ziet. In eenvoudig Engels becommentarieert hij de vondsten en zijn spel heeft iets weg van slapstick zoals we die kennen van Charlie Chaplin. Er zitten wat humoristische momenten in, maar het is toch vooral tot het uiterste doorgevoerd absurdisme met apocalyptische trekken. Met de voorstelling Nuggets fileert Maxim Storms genadeloos de consumptiemaatschappij.

Hoe verschillend beide voorstellingen ook zijn in vormgeving, toch is er ook een overeenkomst tussen Liberty Bell en Nuggets: hoe te overleven in een chaotische wereld.

Maxim Storms in zijn absurdistische voorstelling ‘Nuggets’. Foto > Illias Teirlinck

Voorstellingen gezien op Festival Cement van 17 tot en met 25 maart 2023:
‘Liberty Bell’ door het zuid land. Concept & regie: Hidde Brouwers, Jorg van den Kieboom. Spel: Anne-Chris Schulting, Zarion Wouters. Tekst: Jorg van den Kieboom. 
Dramaturgisch advies: Mieke Versyp. Licht & techniek: Marc Joosen. Co-productie: Het PON & Telos.

‘Nuggets’ door het zuid land. Concept en spel: Maxim Storms. Coaching: Jan Steen & Lisbeth Gruwez. Licht: Geert Vanoorlé. Feedback: Linde Carrijn & Rachid Laachir
Coproductie: CAMPO, C-TAKT & De Grote Post.

www.festivalcement.nl

Lees ook op Brabant Cultureel
het zuid land maakt theatervoorstellingen met jonge spelers voor volwassen publiek

© Brabant Cultureel 2023

Reacties (1)

  1. jan van es schreef:

    Ik heb genoten van dit stuk.
    Formidabel geacteerd en zeer boeiend.
    Klasse actrice.
    Maar de piepjonge Zarion Wouters is mega volgens mijn inziens een supertalent zo jong zo’n acteerwerk neerzetten heeft mij buitengewoon verrast.
    Mvg Jan van Es

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *