Drie keer is scheepsrecht voor expo World Press Photo in Helmond

Drie keer is scheepsrecht, zullen we maar zeggen. Na twee keer pech door corona is nu in de Helmondse Cacaofabriek ‘gewoon’ de expositie te zien van World Press Photo 2022. Met daarin honderdtwintig foto’s en twee video’s uit de inzendingen van 2021, plus uiteraard de vier winnaars. Die van 2022 zijn nog niet bekend.

door Anja van den Akker

In maart 2020 moest de expositie van World Press Photo een paar dagen na de opening alweer dicht vanwege een lockdown. Het jaar daarop durfde de organisatie het niet aan en vorig jaar moest op het allerlaatste moment worden uitgeweken naar de vorm van een ‘buitenexpositie’, wederom vanwege een lockdown. Toen kon het publiek van buitenaf de foto’s zien die achter een glazen wand in theater Het Speelhuis waren opgehangen. Het nadeel was dat veel foto’s last hadden van spiegeling. Het voordeel: ruim tienduizend bezoekers. Nog nooit werd de expositie zó druk bezocht doordat je er dag en nacht terecht kon.

Nieuw is dit jaar de volledig andere indeling. Werkte World Press Photo steeds met acht categorieën, zoals algemeen nieuws, hard nieuws, sport, portretten et cetera. Nu is er bewust gekozen voor slechts vier richtingen. De enkele foto, het verhaal, lange termijn projecten en open format. Zo hoopt de organisatie wat breder te scoren.

Overzichtfoto van de expositie. Foto > Laura Maessen

Om die reden zijn er nu ook zes regionale jury’s uit Afrika, Azië, Europa, Noord- en Midden-Amerika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië en Oceanië. Daardoor hoopt men op meer inzendingen uit landen die normaliter wat minder vertegenwoordigd zijn. Van vierentwintig regionale winnaars in de vier categorieën worden vier wereldwijde winnaars gekozen. Julia Kozakiewicz, expositie-manager en curator bij World Press Foundation, legt uit: “Hiermee zijn veel meer perspectieven vertegenwoordigd, waardoor lokale verhalen overal verteld worden. Je ziet nu de hele wereld in één uur.”

“Maak je blik groter! Dat is waar de World Press Photo aan bijdraagt”, zegt Cathalijne Dortmans, locoburgemeester en wethouder van de Gemeente Helmond. “Vrijheid van expressie is niet altijd vanzelfsprekend. Deze foto’s vertellen, buiten dat ze heel mooi zijn, echte en moedige verhalen.”

“Deze foto’s vertellen, buiten dat ze heel mooi zijn, echte en moedige verhalen.”

Jochem Otten, directeur van De Cacaofabriek en Het Speelhuis: “World Press Photo toont veel verhalen die aan het denken zetten: het moet anders, maar hoe? Een open blik en andere perspectieven kunnen daarbij helpen. Al is het maar één foto die daartoe aanspreekt.”

World Press Photo of the Year
De World Press Photo of the Year 2022 (feitelijk dus 2021) is Kamloops Residential School, gemaakt door Canadees Amber Bracken voor The New York Times. De kruizen met rode jurken op de foto markeren de tweehonderdvijftien anonieme kindergraven bij de Kamloops Indian Residential School in Canada, een internaat waar eind negentiende en tot ver in de twintigste eeuw inheemse kinderen ‘sociaal aangepast’ werden.

World Press Photo of the Year 2022 > ‘Kamloops Residential School’. © Amber Bracken, for The New York Times

World Press Photo Story of the Year
Matthew Abbott is met zijn serie Saving Forests with Fire voor National Geographic/Panos Pictures de winnaar van de World Press Photo Story of the Year. Inheemse Australiërs steken op strategische plekken branden aan als onderdeel van een proces dat ‘cool burning’ wordt genoemd. Hierbij verspreidt het vuur zich langzaam en wordt alleen de lage vegetatie verbrand, om zo grotere branden te voorkomen. Dit scheelt uitstoot van CO2 en helpt zo tegen de klimaatopwarming.

World Press Photo Story of the Year 2022 > ‘Saving Forests with Fire’. © Matthew Abbott, Australia, for National Geographic/Panos Pictures

World Press Photo Long-Term Project Award
Lalo de Almeida won de World Press Photo Long-Term Project Award met Amazonian Dystopia voor Panos Pictures. Het Amazone regenwoud wordt zwaar bedreigd door ontbossing, mijnbouw, infrastructuurprojecten en meer. Het beleid van (inmiddels oud)-president Jair Bolsonaro was hierin desastreus. Sinds 2019 gaat de vernietiging van de Braziliaanse Amazone het snelst vergeleken met de afgelopen tien jaar.

World Press Photo Long-Term Project Award 2022 > ‘Amazonian Dystopia’. © Lalo de Almeida, Brazil, for Folha de São Paulo/Panos Pictures

World Press Photo Open Format Award
Isadora Romero won met haar video Blood is a Seed de World Press Photo Open Format Award. ‘Bloed is een zaad’ behandelt de verdwijning van zaadsoorten, gedwongen migratie en de kennis van de voorouders die verloren gaat. De video bestaat uit digitale en analoge foto’s, deels vastgelegd op verouderde 35mm-film en waarop de vader van Romero nadien tekeningen maakte. In een reis naar het dorp van haar voorouders in Colombia, verkent Romero vergeten herinneringen aan het land en de gewassen.

World Press Photo Open Format Award 2022 > ‘Blood is a Seed’. © Isadora Romero, Ecuador

Al sinds 1955 bekroont de World Press Photo Contest de beste fotojournalistiek en documentaire-fotografie van het jaar. De winnaars werden in 2022 gekozen uit 64.823 foto’s, door 4.066 fotografen uit honderddertig landen. De entree is gratis, de openingstijden zijn extra ruim: ma t/m vrij 13.00-20.00 uur, za en zo 10.00-20.00 uur.

Bij de foto op de voorpagina: Mundurukus Indianen in de rij op het vliegveld Altamira. Ze hebben geprotesteerd tegen de bouw van de Belo Monte Dam in de Xingu rivier, een grote zijrivier van de Amazone. Ondanks diverse lokale en internationale protesten is de Belo Monte Dam in 2019 gebouwd, o.a. resulterend in het droogvallen van visgronden van de inheemse bevolking. Foto > Lalo de Almeida, Brazilië voor Folha de São Paulo/Panos Pictures

‘World Press Photo Exhibition 2022’, tot en met 19 februari 2023 in De Cacaofabriek, Helmond.

cacaofabriek.nl

worldpressphoto.org

© Brabant Cultureel 2023


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *