Crowdfunding voor biografie en beeldenboek over Bredase beeldhouwer Hein Koreman (1921-2012)

Wie Breda kent, kent het beeld De Vlucht dat na lang zwerven door de stad een aantal jaren geleden zijn definitieve plek vond in het park Valkenberg, tussen station en KMA. Maker van dit beeld van een hollende moeder die haar kind aan de hand meetrekt is Hein Koreman. Hij maakte dit beeld ter herinnering aan de gedwongen evacuatie van de totale Bredase bevolking toen in mei 1940 de Duitsers Nederland binnenvielen.

door Camiel Hamans

Hoewel hij de stamvader is van twee generaties beeldende kunstenaars kwam Hein Koreman (Lage Zwaluwe 1921 – Breda 2012) zelf niet uit een artistiek milieu. Zijn vader was een kleine griendwerker, zijn moeder keuterboerde om het hoofd boven water te houden. Zoon Hein ging naar de ambachtsschool in Breda. Daar werd ontdekt hoe handig hij was in houtbewerking en hoe goed hij beeldjes kon snijden. Mijnheer pastoor hoorde van het talent en ontfermde zich over de jongeman, die na enige leertijd her en der zijn opleiding in Tilburg, Antwerpen en aan de Rijksakademie in Amsterdam voortzette. In 1951 werd hem bij de afsluiting van zijn academietijd de prestigieuze Prix de Rome toegekend.

Model voor de Vlucht.
Hein Koreman, De Vlucht, 1954/’55. Foto > Wikimedia Commons

Madonna

Het ging Koreman vervolgens voor de wind. Hij verkreeg opdracht na opdracht. Het was de tijd van de wederopbouw en van de laatste explosie van RK-bouwlust. Koreman, die niet alleen door afkomst een trouw katholiek was, maar ook een spiritueel mens, kon gemakkelijk zijn draai vinden in deze atmosfeer. Met zijn idealisering van het moederschap, dat hij zag als bron van nieuw leven, schiep hij madonna na madonna.

Tot hij door een conflict met de Missionarissen van het Heilig Hart in Tilburg met zijn neus op de realiteit werd gedrukt. De paters hadden een prijsvraag onder motto uitgeschreven voor een ontwerp van een nieuw Heilig Hartbeeld. Koreman bleek de winnaar, maar toen de paters vervolgens met zijn ontwerp aan de haal wilden gaan en hij financieel buiten spel gezet dreigde te worden, pikte Hein Koreman dat niet. Hij zocht steun bij de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars in Amsterdam, die hem steunde en de paters dwong Koremans rechten te erkennen.

Boycot

Hein Koreman won weliswaar deze slag, maar verloor de oorlog. Hij was geen lid van de AKKV, de Algemeen Katholieke Kunstenaarsvereniging die ook het merendeel der RK-architecten verenigde en die daardoor zo goed als het monopolie had op het zuidelijke opdrachtenbeleid. Koreman werd geboycot en werd zelfs uit zijn atelier gezet, want de toenmalige net te Breda benoemde burgemeester dr. R.M.A.A. Geuljans was als voorzitter van de Katholieke Filmcentrale, in feite het katholieke censuurorgaan en een steunpilaar van de roomse zuil.

Hein Koreman in zijn atelier met links model voor Stier en rechts model voor Dans. Datering onbekend.
Dans, Mendelssohnlaan, Breda. Foto > Wikimedia Commons

Koreman raakte in een crisis en dat is in zijn werk ook goed te zien. De gebeurtenissen van eind jaren vijftig hebben dramatische consequenties gehad voor zijn leven en zijn werk. Het is daarom dat zoon Eloi, die een biografie annex oeuvrecatalogus-beeldenboek van zijn vader voorbereidt, leven en werk in tweeën deelt: Hemelhoog, en deel twee Aardediep.

Eloi Koreman, zelf onder meer bekend van zijn ontwerp de Hoge Brug, vlakbij het historische Spanjaardsgat te Breda, gaat niet over een nacht ijs. Beide delen beslaan een omvang van een zevenhonderd pagina’s. Om dit omvangrijke werk in druk te kunnen laten verschijnen en in december aan het publiek te kunnen presenteren bij een expositie van ‘De Koremannen’ in Galerie Ecker te Breda, is er financiële steun nodig. Daarom is Eloi een crowdfunding gestart op Voor de Kunst. Er is tienduizend euro nodig. De teller staat nu (begin juli) op ruim zesduizend euro.

www.voordekunst.nl/projecten/14108-hein-koreman-de-madonnamaker

Hein Koreman vertelt over zijn jeugd, leertijd en werk
in het Oral History Project van het Stadsarchief Breda

Schrijvertje. Geplaatst in Breda, 1975 en replica geplaatst in 1986 voor de Pauluskerk in Tilburg. Oorspronkelijke foto > Jostijn Ligtvoet

© Brabant Cultureel 2022

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.