Lastig kiezen uit overweldigend aanbod van Dutch Design Week in Eindhoven

Speelde de Dutch Design Week (DDW) zich vorig jaar vanwege covid grotendeels digitaal af, dit jaar kan de organisatie weer ouderwets uitpakken. Het aanbod van deze editie is overweldigend en het is voor de bezoeker lastiger dan ooit om een keuze maken uit al die activiteiten, die zowel fysiek als virtueel zijn. De website van DDW helpt de bezoeker overigens goed op weg. DDW is van zaterdag 16 tot en met zondag 24 oktober.

De DDW is het grootste designevenement van Noord-Europa. De designbeurs in Milaan steekt in Europa Eindhoven (nog) naar de kroon. Enkele cijfers illustreren dat DDW ook internationaal een grote speler is geworden in de wereld van de ontwerpers. Aan DDW leveren ruim 2600 ontwerpers, in alle maten en soorten, een bijdrage. De activiteiten zijn verdeeld over zo’n honderdtwintig locaties over de stad: demonstraties, tentoonstellingen, presentaties, lezingen,  debatten, netwerkbijeenkomsten. 

Ontwerper Joni Veizaj laat onder het motto ‘Dat kan mijn kleine nichtje ook’ zien wat de essentie is van ontwerpen. Om dat te illustreren heeft hij een video gemaakt. Foto > Tessel Burger.

En er zijn in verschillende categorieën prijzen te vergeven, zeker voor beginnende ontwerpers belangrijk om zich op de kaart te zetten. DDW geeft jong talent graag de ruimte om zich te ontwikkelen en te bewijzen. Vóór corona trok DDW zo’n 350.000 bezoekers naar Eindhoven, uit binnen- en buitenland.

Hoewel tijdens het evenement alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk op experiment, vernieuwing en cross-overs. Veel aandacht is er ook voor recycling van materialen. De organisatie ziet het als een opdracht om in de komende jaar nog actiever ontwerpers te verbinden aan maatschappelijke vraagstukken. Met het thema ‘The Greater Number’ staat deze twintigste editie in het teken van de zoektocht naar het betere aantal.

United Cowboys uit Eindhoven zijn op DDW aanwezig met Body + Design, een samenwerking tussen ontwerpers en performers. Foto > Maarten van der Put
Het Bioabasecamp was in 2019 een van de publiekstrekkers op de Dutch Design Week. Foto > Ronald Tilleman

DDW concentreert zich op het ontwerp van de toekomst en de toekomst van ontwerp. De organisatie ziet het als zijn opgave te laten zien hoe ontwerpers wereldwijd vormgeven aan een positieve toekomst en om de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers daarbij te versterken.

Ambassadeurs

Ambassadeurs van het evenement zijn dit jaar Floris Alkemade (voormalig Rijksbouwmeester), Natsai Audrey Chieza, geboren in Zimbabwe; zij is oprichter en CEO van Faber Futures. De derde ambassadeur is Christien Meindertsma, in 2003 afgestudeerd aan de Designacademy in Eindhoven. Zij richt zich in haar werk onder meer op het (her)gebruik van materialen zoals in consumentenproducten. (en)

Foto boven: Bank Dillan, gemaakt van plastic restafval. Het product is ontwikkeld in de werkplaats Sparklin Plastic in Den Bosch. Tijdens de DDW is er veel aandacht voor recycling van materialen. Foto > Daniel Allas

Programma Dutch Design Week 2021

Lees ook op Brabant Cultureel
Coronavirus velt de fysieke versie van Dutch Design Week 2020
Een oase van rust in de hectische Dutch Design Week
Design wordt op alle fronten ingezet voor een betere wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *