Tijdens Graphic Days zijn in Turijn de ogen gericht op Nederland

Dennis Elbers, directeur van het Bredase Graphic Matters, is co-curator van Graphic Days, een groot Zuid-Europees graphic designfestival dat deze maand in Turijn wordt gehouden. In het programma staat dit jaar Nederland centraal. 

door Corien Ligtenberg

Graphic Days wordt elk jaar in Turijn gehouden. Dit jaar ligt met het programma Eyes on the Netherland het accent op Nederland. Dennis Elbers, directeur van Graphic Matters, een internationaal festival over grafisch ontwerp dat elke twee jaar in Breda wordt gehouden, stelde voor Graphic Days een programma en een serie lezingen samen. Op zijn uitnodiging maakt onder andere ontwerper Richard Niessen hier voor het eerst zijn Palace of Typographic Masonry toegankelijk en is er solo-expositie van ontwerper Daan Rietbergen.

Dennis Elbers. Foto > Piet den Blanken/Hollandse Hoogte

Elbers: “Ik heb gekozen voor eigenzinnige ontwerpers zoals Richard Niessen en ook Daan Rietbergen als vertegenwoordigers van hedendaags Nederlands ontwerp. In hun werk tonen zij groot besef van waar hun vak vandaan komt, maar nog meer geven ze richting aan waar dit heen kan gaan. Dit doen zij op een moment dat globalisering en commerciële belangen zorgen voor een steeds meer visuele monocultuur. Nederlands ontwerp was decennia geleden toonaangevend. Dankzij de ontwerpers die we in Turijn tonen kunnen we dat blijven. Kenmerkend aan alle getoonde ontwerpers is dat ze blijven experimenteren en zich daarmee tegen de visuele monocultuur verzetten.”

Richard Niesen

Grafisch ontwerper Richard Niessen (1972) staat bekend om zijn kleurrijke posters en expressieve typografie, vernieuwende identiteiten en samenwerking met andere kunstenaars. Niessen geeft les aan de KABK in Den Haag en verzorgt regelmatig workshops en lezingen voor studenten en ontwerpers over de hele wereld. Zijn werk was in diverse musea te zien. Naast werk in opdracht initieert hij autonome projecten. Sinds 2015 werkt hij aan The Palace of Typographic Masonry, een imaginair museum dat de rijkdom en diversiteit van grafisch ontwerp toont. Typisch grafische aspecten als tekens, symboliek, ornament, constructie, poëzie, spel, orde, ambacht en praktijk komen aan bod.

Richard Niessen. Foto > Izabela Cook

The Palace of Typographic Masonry is een fictief museum dat bestaat uit drie verdiepingen met negen afdelingen en zesentwintig zalen. Eerder is de inhoud van enkele zalen al gepubliceerd via posters, boeken, video’s, installaties, lezingen en een interactieve tool. Tijdens Graphic Days is het museum voor het eerst fysiek te bezoeken. Hiervoor is geen kolossaal gebouw nodig, want Niessen ontwierp een speciaal reizend ladekastsysteem. Elke lade bevat een pop-up zaal. 

Werk van Niessen in Turijn

De totale collectie bevat meer dan zeshonderd grafische objecten waarvan er honderddertig in Turijn te zien zijn. Daaronder werk van bekende Nederlandse ontwerpers als Karel Martens, Hansje van Halem, Wim Crouwel, Mevis & van Deursen, Carlijn Kingma, Experimental Jetset, Thonik, Lust, Moniker en Irma Boom. Speciaal voor de gelegenheid zijn er bijdragen van onder andere Vanessa van Dam, fanfare, Esther de Vries, RNDR, Harmen Liemburg, Metahaven, The Rodina en Studio Joost Grootens.

Daan Rietbergen

Daan Rietbergen (1988) is gespecialiseerd in typografie en posterontwerp. Hij werkte enkele jaren voor Studio Dumbar, maar werkt inmiddels zelfstandig. Zijn werk is gebaseerd op grids en systemen. Bij zijn typografische projecten legt hij zichzelf strenge regels op. Dat levert eigenzinnige letters op, waarvan de leesbaarheid de kijker uitdaagt. Rietbergen ziet letters als levende karakters die samen één familie vormen, maar die ook de kracht hebben om op zichzelf te staan.

Daan Rietbergen construeert de R van zijn lettertype Nespor.

Speciaal voor Graphic Days maakte Rietbergen twee posterseries. Een serie van 26 posters geeft inzicht in de constructie van het lettertype Nespor. De andere serie bestaat uit posters die samen woorden vormen in het lettertype Rosdar. Het is aan de bezoeker deze woorden te ontdekken. Beide series zijn na de expositie in Turijn ook in Breda te zien; deze zomer hangen ze in de 3sec.gallery, de drive-by gallery in de inrit van de Chassé Parking.

Graphic Days Torino loopt van 14 tot en met 30 mei 2021.

www.graphicdays.it

Ontdek het museum The Palace of Typographic Masonry van Richard Niesen

© Brabant Cultureel 2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *