KONT profileert zich steeds beter als inspirerende kunstenaarsbeweging

Het vierde nummer van slow magazine KONT zag onlangs het levenslicht, met als thema ‘De stad als baby – case study Eindhoven’. Wat heeft een baby allemaal nodig? ‘Liefde? Erkenning? Troost? Of misschien een schop onder de kont?’ Interessant, om een stad als Eindhoven eens van een andere kant te laten belichten door kunstenaars en andere creatieve makers. Eindhoven, doe er wat mee!

door Irma van Bommel

Hoofdredacteur van KONTmagazine, Griet Menschaert, en co-curator van dit nummer, Jolanda Kooijmans, stelden vijf teams samen van kunstenaars, designers en andere creatieve makers en wees hen een locatie in Eindhoven toe. De opdracht was om die locatie te beschouwen als een baby. De verschillende locaties zijn het Van Abbemuseum, Strijp-S, de Dommel, High Tech Campus en Eindhoven Airport. Hoewel de opdracht voor alle koppels hetzelfde was, was er toch verschil van uitgangspunt en dat resulteerde in een divers aanbod van kunstprojecten. De kunstenaars kregen veel ruimte in het magazine. Met ‘maar’ vijf hoofdstukken werd deze vierde uitgave dan ook een stuk overzichtelijker dan de voorgaande uitgaven.

De vijf locaties in Eindhoven die in het magazine aan bod komen.

Spiegelen

Beeldend kunstenaars Anouk Bax en Marit van der Heijden richtten zich op het fenomeen ‘aandacht’. Aandacht geven is immers een van de aspecten van het ouderschap. Zij kregen als locatie het Van Abbemuseum toegewezen. Zij besloten het gedrag en vooral de houdingen van bezoekers te observeren. Het viel hen op dat bezoekers nooit de houdingen spiegelen van mensen die zijn afgebeeld op schilderijen.

Strijp-S als onderzoekende peuter: ‘Wat is dat?! Waarom is dat zo?’

Na de serieuze benadering van het Van Abbemuseum is de bijdrage over Strijp-S ludiek. Social designers Pauline Wiersema en Fides Lapidaire beschouwden Strijp-S als een personificatie. ‘Al jaren de lieveling van Eindhoven City Marketing. Maar het randje raakt ervan af. Is Strijp-S een doodgeknuffeld kind?’ Strijp-S groeide op als recalcitrante peuter die alles ter discussie stelde, maar uitgroeide tot een brave jongvolwassene. De kunstenaars met wie ze eerder omging, verhuisden naar andere delen van de stad die nog betaalbaar waren. Wat Strijp-S rest, is impact maken. Want ‘impact maken is het nieuwe juist’. Het gaat uiteraard om duurzaamheid en hergebruik van materialen, de slogans van Eindhovense designers.

‘Impact is het nieuwe juist’

De Dommel werd toegewezen aan twee zangeressen, Linda Kessels en Bukuru Claudine. Zij gingen therapeutisch te werk en maakten twee routes langs het Eindhovense riviertje, met de stroom mee en tegen de stroom in. De route met de stroom mee werkt onthaastend. De route tegen de stroom in roept op tot actie.

Afzijdig

De High Tech Campus Eindhoven (HTCE) lijkt een gesloten vesting. Oftewel ‘waarom houdt de smart-ass van de stad zich zo afzijdig van de rest?’ ICT-er en dichter Marijn Meijles en designer Alvin Arthur gingen daarmee aan de slag. Arthur maakte een account aan op Instagram en nodige mensen die werken op de campus uit daarop hun persoonlijk band met de campus te delen. Een persoonlijke band? Daar moesten veel mensen over nadenken.

Illustratie > Manon van Trier

Marijn Meijles, zelf vader, schreef een brief met vaderlijke adviezen gericht aan het HTCE Management Team, omdat hij een overeenkomst ziet tussen het leiderschap van een groeiende organisatie en het ouderschap. Behalve verzorgen en voorzien in noodzakelijke behoeften kun je een kind ook motiveren om succesvol te worden.

Aanjager

Het vijfde en laatste project behelst Eindhoven Airport. ‘Het zal je kind maar wezen… Op handen gedragen als aanjager van internationale handel, culturele uitwisseling en toerisme, maar verguisd als grote slechterik in het klimaatdebat. En momenteel ook nog eens lamgelegd door de corona-pandemie.’ Dichters-performers Berendine Venemans en Stokely Dichtman gingen ermee aan de slag. Zij observeerden de voorbijkomende reizigers met hun koffers en schreven gedichten: (…) ze zoeken geen doel, ze zoeken een bestemming (…) waar vluchten ze voor? En in het kader van de corona-pandemie:
in een tijd van afsluiten
is het de vraag
wanneer de lucht
weer open gaat

Het magazine eindigt met een hoofdstuk over expats, een groep die vaak onzichtbaar blijft in de samenleving, maar waarvoor activiteiten worden georganiseerd om integratie te bevorderen. Aan bezoekers van de Creative and Cultural Winter Market werd gevraagd wie zij zijn, wat ze vinden van Eindhoven en wat ze zouden willen adviseren als Eindhoven hun kind zou zijn. Een van de mooiste uitspraken: ‘Ik zou een heel groot kraambed neerzetten, waarin iedereen alles mag uitkramen.’

Beweging

Wat vier jaar geleden in Eindhoven begon als een slow magazine, is inmiddels uitgegroeid tot een kunstenaarsbeweging die netwerken stimuleert tussen kunstenaars en andere creatieve makers. Dit doet KONT niet alleen door middel van het magazine, maar ook door het organiseren van zogenaamde slow dates, waardoor ze meer zichtbaar wordt in de stad. Momenteel werkt designer en documentaire filmmaker Floor Hofman aan een documentaire over KONT als kunstenaarsbeweging: ‘How Does KONT Feel?’ Deze zal naar verwachting in 2021 uitkomen.

Cover KONT 04 > Fotografie van het tijdschrift in dit artikel > Tim Meijer

KONT04, Eindhoven (Stichting Opia 55), september 2020, 190 pp.,
ISBN 9789082883480. Hoofdredactie Griet Menschaert,
co-curator Jolanda Kooijmans, grafisch ontwerp Janine Hendriks – Kraftwerk, omslag Manon van Trier.
Te bestellen via de website waar ook de verkooppunten vermeld staan: https://kontmagazine.nl/nl/#winkels

Lees ook:

www.brabantcultureel.nl/2019/12/04/derde-nummer-van-slow-magazine-kont-biedt-inspiratie-voor-nieuwe-rituelen/

© Brabant Cultureel 2020