Melanie Maria wint de Jan Naaijkensprijs met werk over vergankelijkheid

De Jan Naaijkensprijs 2020 is toegekend aan Melanie Maria voor een werk dat gaat over de vergankelijkheid van mens en natuur. De prijs is het jaarlijkse sluitstuk van het apprentice-masterproject. Jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland gaan volgens dit meester-gezelmodel een periode in de leer bij een gevestigde kunstnaar zoals Birthe Leermeijer, Koes Staassen of Marc Mulders.

De prijsuitreiking vond plaats op donderdag 3 september 2020 in Kunstpodium T in Tilburg. Vanwege covid-19 was dat dit keer een besloten gebeurtenis. En ook het opleidingstraject was noodgedwongen anders dan anders. De ‘gezellen’ moesten hun werk online presenteren en laten beoordelen. De expositie van het werk van alle negenendertig jonge kunstenaars heet dan ook heel toepasselijk Apprentice Master Returns From The Web. Vier deelnemers uit dit veld werden genomineerd voor de Jan Naaijkensprijs: Jelle van Assem, Koen Kievits, Tom van Veen en Melanie Maria, die met de eer is gaan strijken.

Melanie Maria midden in haar kunstwerk dat bestaat uit in elkaar gevlochten fietsbanden en bloemen uit rouwboeketten. Foto > Emmanuel Naaijkens

Portfolio

De jury was positief over alle vier genomineerden. Wat de doorslag gaf, was de ‘professionele, volwassen houding’ van Melanie Maria en haar vermogen om haar werk en haar artistieke positie beargumenteerd te onderbouwen. Melanie Maria (Haarlem 1993) heeft inderdaad al een interessant portfolio opgebouwd, zo valt op haar website te zien en te lezen. Het bijzondere is dat zij eerst haar bachelordiploma heeft behaald aan een dansopleiding in Amsterdam en vervolgens een bachelordiploma aan de kunstopleiding ArtEZ in Arnhem. Ze is een veelzijdig kunstenaar die zich in verschillende disciplines onderscheidt: tekst, performance, collaboration, video en sculptuur.

Na afloop van de prijsuitreiking vertelt Maria dat zij iets met performance had willen doen, maar vanwege coronamaatregelen was dat uitgesloten. Daarom werd het een installatie die gaandeweg ontstond in de haar toegewezen expositiekamer in Kunstpodium T. Ze had eerder al eens een installatie gemaakt met oude binnenbanden en dat werd ook nu het materiaal voor haar ontwerp. In totaal vierhonderd fietsbanden, in elkaar gevlochten tot lange strengen. Die heeft ze op de vloer van de expositiekamer uitgelegd zoals de slangen van een vloerverwarming. In die strengen stak ze gedroogde bloemen, afkomstig van de rouwboeketten van haar overleden oma die veel voor haar heeft betekend.

Dynamiek

Het overlijden van haar oma viel vrijwel samen met het bericht dat Maria ontving dat ze was genomineerd voor de Jan Naaijkensprijs. Met haar installatie wil ze de vergankelijkheid laten zien. Alles is tijdelijk, ook het kunstwerk. Maar tegelijkertijd gaat het leven door, in die zin straalt de installatie dynamiek uit. Haar oma is overleden, maar Melanie Maria is nu zes maanden zwanger van een kind dat tot een nieuwe generatie behoort.

Het is in de ogen van Maria toch vooral de toeschouwer zelf die op basis van de eigen ervaringen betekenis geeft aan het kunstwerk. Want dat is belangrijk in haar opvatting over kunst, de toeschouwer moet een commitment aangaan (of niet) met een installatie, maar dat kan ook een performance zijn, of een sculptuur. Van deze winnaar van de Jan Naaijkensprijs gaan we meer horen. (en)

Expositie
Het werk van de vier genomineerden voor de Jan Naaijkensprijs is onder de titel ‘Season Highlights’ in Kunstpodium T te zien tot en met zondag 27 september 2020. Telkens op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Winnaar Melanie Maria krijgt daarnaast een solotentoonstelling bij Temporary Art Centre in Eindhoven. De jury bestond uit Martijn van Nieuwenhuizen (directeur Museum De Pont), Pieter Dobbelsteen (galeriehouder CINNNAMON in Rotterdam) Atousa Bandeh (kunstenares).
www.kunstpodium-t.com

www.melanie-maria.com

Lees ook op Brabant Cultureel
Jonge Vlaamse kunstenaar Pieter Chanterie wint Jan Naaijkensprijs
Jan Naaijkensprijs inspireert jonge kunstenaars