Beeld uit video 2017

Met de Troffelprijs houdt Festival Cement de blik scherp op onbekend talent

De talentprijs van Festival Cement is heel toepasselijk genoemd naar een metselgereedschap bij uitstek: de troffel. Deze prijs is niet alleen van belang voor de winnaar, maar ook voor de organisatie van het festival. Het houdt de blik scherp. Corona gooide dit jaar roet in het eten, maar op 19 maart 2021 barst het festival los.

door Emmanuel Naaijkens

De Troffel 2020, een stimuleringsprijs van Festival Cement in ’s-Hertogenbosch, is dit jaar uitgereikt aan de Schotse danseres en choreografe Courtney May Robertson. Met het bedrag dat aan de prijs verbonden is, 7500 euro, kan zij haar winnende artistieke idee uitwerken tot een theater(dans)productie.

Met de toekenning van de Troffel wil de organisatie van Festival Cement jonge makers in de gelegenheid stellen om zichzelf kenbaar te maken. Dat is niet alleen belangrijk voor die jonge makers zelf, maar ook voor de organisatie van het festival, zegt directeur Leonie Clement. “Het helpt ons om zicht te houden op wat zich aan nieuwe ontwikkelingen voordoet bij een jongere generatie. Je ziet mensen aan het werk die je anders misschien niet gezien zou hebben.”

De voorstelling ‘De wereld heeft ons failliet verklaard’ van het Pijpcollectief stond op het programma van Festival Cement 2020. Door de caronacrisis ging het evenement niet door. Foto > Joop van Aert

De procedure voor de Troffel werkt volgens het principe van de ‘open call’. Iedere beginnende theatermaker kan zich aanmelden met een artistiek idee of concept. De indiener bepaalt zelf hoe zij of hij dat plan presenteert aan de jury – het zogeheten pitchen. Dat kan bijvoorbeeld een (stukje) performance zijn, een video, een dans of een geschreven tekst.

De leescommissie bestaande uit Pim Cornelussen, Selm Wenselaers en Nina Aalders selecteerde uit vierenvijftig inzendingen een lijst van acht genomineerden. Die presenteerden zich aan de jury van dit jaar met als leden Ingrid Vranken, Mats van Herreweghe en Katja Heitmann. Courtney May Robertson (VK, 1992) won de Troffel met haar concept The Woman Destroyed. Haar projectplan gaat over mens en technologie. Niet vanuit het idee dat die twee tegenover elkaar staan, maar dat het in feite gaat om mens versus mens. Want ook technologie is mensenwerk. Algoritmes bijvoorbeeld die het gedrag van mensen sturen op social media, zijn voortgekomen uit het brein van de mens.

Cement 2021

De jury noemt haar concept ‘hedendaags, actueel en relevant. Courtney heeft een delicate en doorwrochte taal gevonden om over deze thematiek te spreken’. De winnaar mag haar productie volgend jaar opvoeren op Festival Cement. Volgens festivaldirecteur Clement maakt het winnen van de Troffel het voor jonge makers makkelijker om andere deuren in de culturele sector te openen. Voor financiële steun, maar ook voor het opzetten van producties met anderen.

In 2021 vindt Festival Cement plaats van 19 tot en met 27 maart in ’s-Hertogenbosch. Een deel van de voorstellingen die in het programma van 2020 zaten, zijn dan alsnog te zien. Ooit begon Cement als een vijfdaags festival en inmiddels is het uitgegroeid tot een tiendaags evenement.

Foto boven: Courtney May Robertson in de dansvoorstelling Rule of three (2017) van choreograaf Jan Martens. Beeld > video still

www.festivalcement.nl

© Brabant Cultureel 2020