Fotomuseum Huis Marseille te gast bij museum De Pont

Van 15 februari tot en met 5 juli zijn in de nieuwe vleugel van het Tilburgse museum voor hedendaagse kunst De Pont zo’n honderd foto’s te zien uit de collectie van Huis Marseille te Amsterdam. Aanleiding is het twintigjarig bestaan van deze zusterinstelling die in 1999 als eerste fotomuseum in Amsterdam haar deuren opende.

Het was met een vijftigtal foto’s uit de privéverzameling van familie De Pont dat Huis Marseille zijn eerste schreden op het museale pad zette. Met werk van onder anderen Thomas Struth, Andreas Gursky en Thomas Ruff was de zogeheten ‘Düsseldorfer Schule’ daarin goed vertegenwoordigd. Van meet af aan werd gestreefd naar de opbouw van een eigentijdse internationale collectie kunstfotografie, ‘nauw verbonden met de ontwikkelingen in de (conceptuele) kunst’, en naar een tentoonstellingsprogramma in samenwerking met levende fotografen. Naast de Nederlandse fotografie van onder meer Jacqueline Hassink en Viviane Sassen kregen Japanse en Zuid-Afrikaanse fotografie speciale aandacht. Anno 2020 omvat de collectie zo’n zevenhonderdvijftig werken.

Kunstfotografie

Huis Marseille heeft niet de pretentie om een beeld te geven van de hedendaagse kunstfotografie. Daarvoor is het veld veel te breed. Wat wordt verzameld en tentoongesteld, getuigt steeds van wat genoemd wordt ‘de persoonlijke keuzes van een eigenzinnig, privaat gefinancierd museum’.

Wilteysha > Dana Lixenberg

In de tentoonstelling in De Pont, getiteld Pictures from Another Wall, ligt de nadruk op de aanwinsten van de afgelopen vijf jaar. Het gaat daarbij om werk van onder anderen Andres Serrano, Dana Lixenberg, Scarlett Hooft Graafland, Eddo Hartmann en Deana Lawson. Daarnaast wordt een overzicht geboden van twintig jaar verzamelen, van kinderportretten van Hellen van Meene tot stillevens van Shirana Shabazi.

Untitled > Annika von Hausswolff

Met deze tentoonstelling wil Huis Marseille laten zien dat het museum ‘gericht is op hedendaagse tendensen maar ambachtelijk meesterschap koestert (…) dat modefotografie wordt omarmd als een rijke vorm van creativiteit en dat het museum zich richt op de meest recente artistieke uitingen van de Afrikaanse diaspora’. Tevens hebben de samenstellers van Pictures from Another Wall getracht een antwoord te geven op de vraag ‘wat fotografie anno 2020 is’ en hoe daar als museum mee om te gaan. (je).

depont.nl

huismarseille.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *