Anton Dautzenberg vindt zijn inspiratie bij Willem Brakman

In het statige pand van uitgeverij Prometheus in Amsterdam hield Anton Dautzenberg woensdag 6 november 2019 zijn nieuwe roman Geestman ten doop. Zijn literaire broeder Arie Storm presenteerde er eveneens een nieuwe roman, List en leed. Verslag van een vernissage.

door Emmanuel Naaijkens

Anton Dautzenberg, doorgaans niet snel om een antwoord verlegen, aarzelt als hij van zijn collega-schrijver Arie Storm de vraag krijgt voorgelegd of hij een geëngageerd schrijver is. Hij strijkt peinzend een paar keer door zijn sikje. Zijn antwoord is bevestigend. Maar hij bedoelt, anders dan je van hem zou verwachten, engagement niet in maatschappelijke of politieke zin. “Elke auteur moet geëngageerd zijn met het onderwerp waar hij over schrijft.”

Broeders

Het is woensdag 6 november en in het statige grachtenpand van Uitgeverij Prometheus presenteert A.H.J. Dautzenberg (Heerlen 1967) zijn nieuwe roman Geestman. En naast hem staat zijn collega Arie Storm met een exemplaar van List en leed in zijn hand, zijn nieuwe roman. Dautzenberg en Storm zijn sinds enige tijd literaire broeders, al zag het daar aanvankelijk niet naar uit omdat Dautzenberg zich kritisch over zijn collega had uitgelaten.

Het is toch goed gekomen, vandaar dat zij hun borelingen nu gezamenlijk presenteren. Aan toespraken bij zulke gelegenheden hebben zij een broertje dood. Ze hebben er een tweespraak van gemaakt waarbij ze op soms gevatte, soms serieuze wijze elkaars literaire nieren proeven. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Wat onder meer aan het licht brengt dat Dautzenberg een groot liefhebber is van het werk van de schrijver Willem Brakman (1922 – 2008). In het bijzonder is hij lyrisch over diens psychologische roman Nazomer (2003). “Dat boek inspireert mij enorm, dan krijg ik weer zin om te gaan schijven. Geestman is een eerbetoon aan Brakman.”

“Geestman is een eerbetoon aan Brakman.” Foto > Emmanuel Naaijkens

Wat ook ter sprake komt, is de hinder die Dautzenberg ondervindt van tinnitus. Het gaat daarbij om meer dan oorsuizen, waar veel mensen last van schijnen te hebben. Het zijn uiteenlopende geluiden als van brommende generatoren, langs denderende treinen of opstijgende vliegtuigen. Dautzenberg zegt er redelijk mee te kunnen leven, maar vooral bij stilte, vermoeidheid of depressiviteit is tinnitus een kwelling. Hij denkt ook te weten waar het vandaan komt. “Ik heb vroeger veel heavy metalconcerten bezocht en het was stoer als je na afloop een piep in je oor had.”

Buitenstaanders

Dat de presentatie van Geestman in uitgevershuis Prometheus plaatsvindt, is opmerkelijk. Vrijwel al het werk van Dautzenberg verschijnt bij concurrent Atlas Contact. Mai Spijkers, eigenaar van Prometheus, zegt dat hij graag de gastheer wil zijn van Arie Storm (wiens werk wel bij Prometheus verschijnt) en van Dautzenberg. “Het zijn beide buitenstaanders en dat ben ik ook. Ik voel me met hen verwant. En het zijn schrijvers die literaire inkt door hun aderen hebben lopen.”

Arie Storm signeert zijn nieuwe roman ‘List en leed’. Foto > Emmanuel Naaijkens
Anton Dautzenberg signeert zijn nieuwe roman ‘Geestman’. Foto > Emmanuel Naaijkens

Spijkers is bijzonder gesteld op Dautzenberg, met wie hij een keer een wandeling heeft gemaakt over de Regte Heide bij Goirle, de gemeente waar de uitgever geboren is. Niet zomaar een gebied, houdt Spijkers zijn overwegend Amsterdams gehoor voor. “Daar woonden zevenduizend jaar geleden al mensen, daar had je toen al cultuur.” Of ze dat in Amsterdam maar goed in hun oren willen knopen.

Tijdens die wandeling leerde Spijkers Dautzenberg van zijn gevoelige kant kennen, toen die laatste zich zorgen maakte over aangetroffen dierenleed. “Hij belde nog net niet de dierenambulance. Als zoon van een stroper sta je daar wel van te kijken.” Dautzenberg gaat er overheen met de schalkse opmerking dat de uitgever hem heeft toevertrouwd dat hij op de Regte Heide voor het eerst seks heeft gehad. De uitgever moet zichtbaar blozen van die ontboezeming.

Portret

De waardering van Spijkers voor Dautzenberg blijkt ook het feit dat er een fotoportret van hem hangt aan de ‘wall of fame’ van Prometheus auteurs. En als enige in kleur.

Op de ‘wall of fame’ van schrijvers van uitgeverij Prometheus is ook een plaatsje ingeruimd voor Anton Dautzenberg, hoewel diens werk overwegend bij Atlas Contact verschijnt. Rechts van hem een portret van Frans Thomése, van wie recent het boek ‘Vaderliefde’ is verschenen. Foto > Emmanuel Naaijkens

Dautzenberg is een productief schrijvers. Hij heeft maar liefst zes projecten in voorbereiding, staat achterin zijn nieuwe roman. Daaronder ook een nieuwe uitgave van Quiet magazine, een glossy blad dat aandacht vraagt voor armoede in Nederland. Dautzenberg is samen met Ralf Embrechts boegbeeld van de beweging Quiet. Engagement heeft voor de Tilburgse auteur meerdere betekenissen. Solidair zijn bijvoorbeeld met mensen in onze samenleving die moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Want Dautzenberg mag dan een naam hebben als een tegendraadse, soms provocerende auteur met scherpe opinies, hij heeft onmiskenbaar ook een zachte kant.

Zaterdag 9 november 2019 presenteren Dautzenberg en Storm
hun nieuwe romans in het Tilburgse Paradox, aanvang 15.00 uur.

A.H.J. Dautzenberg, Geestman. Amsterdam: Altlas Contact 2019, 196 pp.,
ISBN 978-90-254-58331, pb., € 19,95.

Arie Storm, List en leed. Amsterdam: Prometheus 2019, 256 pp.,

ISBN 978-90-446-4250-6, pb., € 19,95.

www.ahjdautzenberg.nl

Lees ook op Brabant Cultureel:
Anton Dautzenberg werpt zich rauw en zich nergens ontziend in literaire strijd

© Brabant Cultureel 2019