Waar zijn de Brabantse cultuuroptimisten?

Waar zitten ze, de Brabantse cultuuroptimisten? De mensen die op avontuur willen, nieuwe cultuur en kunst willen ontdekken en daar vijftien euro per maand voor over hebben. In ruil daarvoor krijgen de cultuuroptimisten gratis of met korting toegang tot kunst en culturele evenementen. Dat staat We Are Public Brabant voor ogen.

We Are Public  is een initiatief om een ander (jong) publiek te interesseren voor podiumkunsten, musea, muziek en alles wat onder de noemers cultuur en kunst valt. We Are Public hoopt dat het mes aan twee kanten snijdt: nieuw publiek op de been brengen voor kunst en cultuur en een aanvullende geldstroom scheppen voor makers en instellingen. Om het project te starten zijn minimaal tweeduizend leden nodig. Voor vijftien euro per maand krijgen leden toegang tot minstens vijftig evenementen in Noord-Brabant en in de andere We Are Public-gebieden Amsterdam en Den Haag. Het gaat om concerten (van klassiek tot pop), tentoonstellingen, toneel, dans, musea, lezingen en dergelijke meer.

De vijf eerste leden André Amaro, Anastasia van Gennip, Dennis Elbers, Lucas de Man en Geert Overdam ontvangen hun pas van oprichters Bas en Leon. Foto Diewke van den Heuvel

Ruim vijftig Noordbrabantse culturele organisaties hebben zich aangesloten bij We Are Public. Om wat groten te noemen: Museum De Pont in Tilburg, de Verkadefabriek in Den Bosch, 013 in Tilburg, Muziekgebouw en De Effenaar in Eindhoven, NWE Vorst in Tilburg, Chassé in Breda. We Are Public richt zich niet alleen op de gevestigde kunst, maar ook op vernieuwing en het experiment. Elke stad heeft een lokale redactie van cultuurprofessionals. Hoofdredacteur van We Are Public Brabant Marleen Hartjes bepaalt uiteindelijk het aanbod en plaatst dat op de website www.wearepublic.nl.

De helft
Een simpele rekensom leert dat tweeduizend leden elke maand goed zijn voor 30.000 euro. We Are Public belooft dat de helft van dat abonnementsgeld naar makers en cultuurinstellingen gaat. De andere helft is nodig om de online dienst draaiende te houden. “Je kunt het zo zien, dat de mensen die weinig gebruik maken van hun We Are Public-pas, betalen voor de mensen die heel veel gaan. Zo houdt dat zichzelf in balans”, aldus Monique van de Wijdeven van We Are Public.

Hoofdredacteur Marleen Hartjes. Foto Diewke van den Heuvel

Dit vernieuwende cultuurinitiatief ziet begin april 2017 tijdens de Strp Biënnale in Eindhoven het licht. Op 1 juni wil We Are Public de tweeduizend leden bereikt hebben. Of dat lukt, is ongewis. Een dag na de presentatie, om middernacht, staat de teller op 113 Brabantse cultuuroptimisten. Onder hen theatermaker Lucas de Man. Zijn pleidooi: “Nieuw publiek is het mooiste cadeau dat je kunt krijgen. In Brabant is veel kunst, er zijn veel mensen op zoek en We Are Public verbindt dat.”

Anders
We Are Public is drie jaar geleden in Amsterdam opgezet door twee muzikanten, Bas Morsch en Leon Caren. Sinds dit jaar is We Are Public ook actief in Den Haag. Het plan is om We Are Public uiteindelijk in alle provincies te lanceren. Het statement van de twee initiatiefnemers: “Een nieuwe realiteit vraagt om nieuwe ideeën. Ja, het klopt, er is minder geld voor cultuur. Maar dat maakt cultuur niet minder belangrijk. Daarom is het tijd om het anders te doen. Met een nieuwe visie. Zelf, met ons eigen geld. Laten we er samen voor zorgen dat er prachtige, vooruitstrevende kunst en cultuur blijft bestaan.” (jk)

Geïnteresseerde cultuuroptimisten kunnen zich aanmelden bij:

www.wearepublic.nl/brabant

(Wordt vervolgd)