Keer na keer krijgt Danique Dusée te horen dat ze niet hoeft te komen als ze auditie wil doen voor een rol in een musical. De concurrentie is groot en de Tilburgse komt net kijken. Maar plots gaat het ongelooflijk voortvarend met de zangeres. Nu vertolkt ze de rol van de jonge Elisabeth in de gelijknamige musical en werkt intensief samen met Pia Douwes die de oudere Elisabeth speelt.
door Joost Goutziers
De rol als de jonge Elisabeth levert Danique Dusée (Tilburg 2000) een mooi en ook onverwacht begin op van haar carrière, plus een nominatie voor de Musical Award in de categorie beste aanstormend talent. “Ik was al blij geweest met een rolletje in het ensemble, understudy was een droom, maar bij de audities voor ‘Elisabeth’ kwam ik steeds rondes verder. Toen kreeg ik een telefoontje en hoorde tot mijn verbazing dat ik in de first cast zat en Elisabeth mocht gaan spelen. Ja, dat is bizar.”

Meerdere oud-studenten
Haar loopbaan zit in een stroomversnelling. Vorig jaar zomer werkte Danique Dusée nog als entertainer op een familiecamping in Bergeijk. Ook trad ze op bij de Efteling. Nu speelt ze vijf avonden per week in theaters in het land. In mei staat zij zes keer in de Schouwburg van haar thuisstad Tilburg. Dat is een thuiswedstrijd en niet alleen voor haar. In de cast van ‘Elisabeth’ zitten meerdere oud-studenten van de muziek- en musicaltheateropleiding van Fontys in Tilburg, denk aan: Milan van Waardenburg, hij speelt de Dood. William Spaaij is Luigi Lucheni, de moordenaar van de keizerin, en Liss Walravens is Frau Wolff. Guido Gottenbos die in de huid van Franz Joseph kruipt is eveneens in Tilburg opgeleid. Kevin Manuputty, klasgenootje van Danique Dusée bij Fontys, speelt in het ensemble van Elisabeth de Musical. En dan is dit overzicht van artiesten met een verleden bij Fontys allesbehalve volledig.

Dusée volgde de muziektheateropleiding in Tilburg, lekker dicht bij huis. Zij groeide op in het stadsdeel Reeshof en komt uit een muzikale familie. “In Tilburg zit je goed als je de musicalwereld in wilt. Mijn oma en opa waren muziekdocenten en zij kenden dans- en muziekschool Factorium goed. Ik zong al als kind bij amateurgezelschap Kakelbont en begon bij Factorium, eerst bij M4U, later bij de MusicalAllFactory (MAF). In die tijd was het een hobby, ik dacht er geen seconde aan dat zingen mijn beroep zou kunnen worden. Al snel viel ik voor musical. Met mijn ouders ging ik naar kindermusicals als ‘Nijntje’ en die van Disney in de schouwburg. Toen ik ‘Tarzan’ zag in het Circustheater in Scheveningen was ik verkocht.”
Les van Edward Hoepelman
Docenten van de MAF stimuleerden haar om serieus werk te maken van een loopbaan in de musicalwereld en ze meldde zich aan bij de muziektheateropleiding van Fontys. Daar kreeg zij onder anderen les van Edward Hoepelman. Deze docent heeft enorm veel succesvolle talenten op weg geholpen. De Tilburgse kijkt met plezier terug op de opleiding, al was het vaak niet gemakkelijk. De lat ligt hoog en sommige studenten behandelden elkaar behalve als collega’s ook als concurrenten.
De musical ‘Elisabeth’ beschrijft het leven van keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Zij leefde van 1837 tot 1898 en was getrouwd met keizer Franz Joseph. Door de diepere dramatische lagen wijkt het verhaal in de musical af van de populaire Sissi-films. De wereldpremière was in 1992 in Wenen met de Nederlandse Pia Douwes in de hoofdrol, zeven jaar later was het stuk voor het eerst te zien in Nederland, in het Circustheater in Scheveningen. In de nieuwste versie, deze keer van producent Albert Verlinde, speelt Pia Douwes voor de negende maal de rol van Elisabeth.
Jonge en oude Elisabeth
In het oorspronkelijke idee is sprake van een jongere en een oudere Elisabeth. In de praktijk werd deze rol steeds gespeeld door één actrice/zangeres. Voor de nieuwste Nederlandse versie is nu wel gekozen voor twee speelsters: Pia Douwes als de oudere Elisabeth, Danique Dusée als Elisabeth in haar jongere jaren, de tijdsverdeling tussen de twee is fiftyfifty.


Danique Dusée: “In het begin van de voorstelling is Elisabeth een wat naïef meisje. Ze wil het liefst op blote voeten door het gras rennen. Dat past niet in het beeld van een keurig meisje. De keizer zou trouwen met haar zus, maar wordt verliefd op Elisabeth en kiest voor haar. Ze komt terecht in een keurslijf dat niet bij haar past. Zestien, zeventien is ze dan. Ze krijgt kinderen, maar mag daar niet voor zorgen, dat zijn de regels aan het hof. Ze wil meepraten over politiek, zich ontwikkelen en wordt daarin belemmerd. Het maakt haar harder en depressief. Ze heeft een achtergrond met psychische problemen en dat wordt door de jaren heen alleen maar erger.”
Haar manier van leven heeft grote invloed op het geestelijk welzijn van de keizerin. Als de kinderen van Elisabeth iets ouder zijn, neemt Pia Douwes de rol van Danique Dusée over en komen de mentale problemen nog meer aan de oppervlakte.
Een frisse wervelwind
Haar prestatie wordt opgemerkt, zo blijkt onder meer uit een recensie in dagblad Trouw: ‘Danique Dusée debuteert als de jonge Elisabeth. Dat doet ze prachtig speels, puur en toch krachtig. Haar heldere hoge stem klinkt alsof het haar moeiteloos afgaat.’ Het Parool schrijft: ‘Danique Dusée, nieuweling in het vak, is een frisse wervelwind.’



Voorafgaand aan de repetities heeft Dusée zich intensief verdiept in het werkelijke leven van Elisabeth. Ze las over de keizerin en bekeek films en registraties zodat ze met de nodige bagage aan de repetities begon. Ook kan ze altijd aankloppen bij Pia Douwes voor advies en om te sparren. “Het zijn grote schoenen om te vullen, maar het is tegelijkertijd erg fijn om Pia naast me te hebben. Als ik iets niet weet, dat gaat soms om technische dingen, hoe ik iets aanpak, ook over persoonlijke kwesties, dan kan ik altijd bij haar aankloppen. Het gaat dan vooral om wat bij dit vak komt kijken, dus hoe je af en toe voor jezelf moet gaan staan, hoe je goed voor jezelf zorgt en hoe om te gaan met interviews.”
Nieuwe audities
De twee zitten samen met de Vlaamse musicalartiest Ann Van den Broeck (niet te verwarren met de Vlaamse choreograaf met bijna dezelfde naam die vanuit Tilburg werkt) in één kleedkamer. Daar gaat het overleg gewoon door. Aan het begin van de repetities overlegden Pia Douwes en Danique Dusée over hoe zij het proces zouden inrichten. Ze geven elkaar nu advies, maar weten ook wanneer ze elkaar met rust moeten laten. “We vinden het allebei fijn om in het begin eerst zelf te onderzoeken. Tijdens het repetitieproces waren we met ons eigen proces bezig, nu merk je dat er rust in de voorstelling komt en dat we ruimte hebben om af en toe dingen aan elkaar te vragen. Ook tasten we bij de ander af voordat we iets zeggen of vragen. Die moet daarvoor de ruimte in het hoofd hebben.”

‘Elisabeth’ de musical is tot in het najaar te zien. Dat betekent dat Danique Dusée zich nu al moet oriënteren op audities voor nieuwe voorstellingen. En natuurlijk heeft ze een wensenlijstje. Over enkele jaren, als ze meer levenservaring heeft, wil ze dolgraag de rol van de oudere Elisabeth spelen.
“En ik wil graag in een Disney musical staan, denk aan ‘Frozen’ en ‘Tarzan’. Dat is waar mijn kracht ligt. Ik hou van familietheater. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld ook een stemtest gedaan voor een film. Ik hoop eigenlijk gewoon dat ik heel veel verschillende dingen mag gaan doen want ik hou van afwisseling. Als ik het ene seizoen voor een zaal vol kinderen speel en het andere seizoen in een grote productie als ‘Elisabeth’, dan maak je mij heel blij.”
‘Elisabeth’, te zien: Schouwburg Tilburg (14 tot en met 18 mei 2025), Chassé Breda (28 mei tot en met 8 juni), Parktheater Eindhoven (24 tot en met 28 september), Theater aan de Parade (15 tot en met 19 oktober).
Meer artikelen van Joost Goutziers op Brabant Cultureel
Elisabeth is genomineerd voor maar liefst 12 “Musical awards”
UPDATE 17 04 2025
Danique Dusée wint de Award voor Aanstormend Talent op het Musical Awards Gala 2025. Danique kreeg de award uit handen van Simone Kleinsma. Ze noemde deze prijs ‘een kroon op je werk’. De jury is diep onder de indruk van Danique’s rol in Elisabeth, de Musical.
Ann Van den Broek won de award voor Beste Vrouwelijke Bijrol en Elisabeth, de Musical wint de award voor Beste Grote Musical.
© Brabant Cultureel 2025
Wat ben ik trots op Danique. Het is en was heerlijk om aan dit unieke talent samen met Ingrid Zeegers te mogen werken. En zo’n leuke, lieve jongedame. Je zit in mijn hart 😘