Gezellig Brabants feestje met veel reclame bij Het Zuidelijk Toneel

‘We are the World, we are the Brabant.’ Zo heet de nieuwe productie van Het Zuidelijk Toneel. Dit professionele theatergezelschap heeft een nieuwe (Vlaamse) artistiek leider en sinds kort zes vaste acteurs die ook geen van allen uit deze provincie komen. Reden om een voorstelling te maken en daarin met tweeëndertig amateurspelers op zoek te gaan naar de ziel van Brabant.

door Arnold Verplancke amateurspelers en scènefoto’s > Sofie Knijff

Waar staat Noord-Brabant om bekend? Gemoedelijkheid, carnaval, Bossche bollen, worstenbroodjes, de clichés vliegen je bij Het Zuidelijk Toneel (HZT) om de oren. Misschien hadden ze ook het amateurtoneel, de plaatselijke revues en de tonpraters moeten noemen, want de nieuwe voorstelling heeft daar alle trekken van.

Beroepscollega’s de les lezen

Uit zes plaatsen blijken groepjes amateurspelers zich te hebben aangemeld om mee te doen: Roosendaal, Den Bosch, Etten-Leur, Helmond, Eindhoven en Tilburg. Zowel ervaren mensen als jongeren die voor het eerst op het podium staan. Zij doen dat leuk en ook redelijk zelfverzekerd, de meesten. Het draait er zelfs op uit dat de amateurs hun beroepscollega’s de les gaan lezen. Ook al omdat die geen Brabants zouden verstaan.

De groepjes amateurspelers. Met de klok mee > Eindhoven Den Bosch Roosendaal Tilburg Helmond Etten-Leur.

‘We are the Helmond’ zingt een groep, trots op het lelijkste dialect. ‘Eindhoven!’ schreeuwen vier jonge meiden om het hardst. Dat dreigt al gauw te ontaarden in een soort gevecht tussen de steden. Maar ook serieuze onderwerpen passeren vluchtig de revue, zoals in Tilburg de chroom-6 affaire waarbij werklozen met giftige stoffen moesten werken en de moord op Marietje Kessels.

Hoe ruig het toegaat in de Tilburgse wijk Broekhoven moet blijken uit een verhaal waarbij acteur Louis van der Waal als een kapster in een badkuip belandt. Grote hilariteit natuurlijk. Ook als hij later de groep Eindhovense meiden probeert te overbluffen met zijn skateboard en gekunstelde straattaal. Natuurlijk gaat hij telkens op zijn bek als hij probeert op de plank met wieltjes te gaan staan.

Reclame tot vervelens toe

De volle zaal leeft steeds sterk mee. Ook als een lied klinkt over Bier en Tieten. Het publiek vermaakt zich prima. Op een soort carnavalsmuziek gaan de handjes omhoog en wiegen de heupen. In de pauze mogen de bezoekers op het podium komen, waar ze worden getrakteerd op worstenbroodjes, Schrobbelèr of water. Tijdens de voorstelling maakt HZT namelijk bij herhaling ongegeneerd reclame voor drie bedrijven, kennelijk de nieuwe sponsors. De worstenbroodjes van Houben, het kruidenbittertje van Schrobbelèr en het bronwater van het Tilburgse Prise d’eau. In de pauze staan acteurs bovenop de stoelen zelfs een beetje amateuristisch te vendelzwaaien met vlaggen van die drie bedrijven. Ook na de pauze komt de reclame terug in een uitgebreide scène, tot vervelens toe, vind ik.

“In de pauze staan acteurs bovenop de stoelen zelfs een beetje amateuristisch te vendelzwaaien met vlaggen van de drie bedrijven”. Foto > Arnold Verplancke

Na de pauze blijken er wat lege plaatsen in de zaal, kennelijk van mensen die het allemaal wel hebben gezien. Als de vaste spelers van HZT proberen een soort Brabants te spreken, komt de (echte) schouwburgdirecteur van Tilburg even het toneel op om te vertellen: als je geen Brabander bent, moet je niet doen alsof. Iets waar ik mij al lang aan houd, ook al woon ik ruim een halve eeuw in deze provincie. Tegen het slot komen natuurlijk de drugs nog aan de orde, waar Brabant wereldfaam mee verwerft.

Een nieuw publiek

Wat valt er verder over te zeggen? De bezoekers hebben een leuke en gezellige avond en herkennen van alles. De groep boort onder leiding van Sarah Moeremans een nieuw publiek aan. Het niveau ligt op dat van de gevorderde amateurs. Volgend jaar wil HZT weer een dergelijk project opzetten. Belangstellenden kunnen zich melden om mee te doen.

Na het slotlied klapt en zingt het enthousiaste publiek staande mee en vormt zich zelfs spontaan een beginnende polonaise aan de zijkant van de zaal. Het zal nog lang onrustig zijn geweest na deze première in de Tilburgse schouwburg.

Voorstelling: We are the World, we are the Brabant. Door: Het Zuidelijk Toneel. Regie: Sarah Moeremans. Tekst: Sarah Moeremans (i.s.m. Joachim Robbrecht). Spel: Alicia Boedhoe, Gillis Biesheuvel, Joep van der Geest, Julia Ghysels, Keja Klaasje Kwestro, Louis van der Waal. Gezien: première Schouwburg Tilburg, 31 januari 2025.


Alle Brabantse spelers: Annabelle van den Bogart, Annelot Staes, Ans Dirven, Astrid Rommens, Conny van Straaten, Edgar van de Ven, Edwin Nous, Giscard van Tilburg, Janne Reijnders, Joke Koning, Jose Verhoeven, Kate de Wijs, Laurent Gutlich, Loek van Oorschot, Lois van Rooij, Marie-Louise Huggers, Marlynn Verhoeven, Martijn Dirkx, Martin Rademakers, Maudy Lips, Mirjam Brouwers, Natasja Hoex, Natasja van de Kerkhof, Nick Fabrie, Nola Ansems, Peter Hoex, Petra van Teeffelen, Robin Brugman, Robin van de Heijden, Simone Vroemen, Sterre Dorssers, Vlinder de la Brassine.

Alleen te zien in Brabant:
8 februari > Theater aan de Parade Den Bosch
15 februari > Speelhuis Helmond
16 februari > de Nobelaer Etten-Leur
9 maart > de Kring Roosendaal
22 maart > Parktheater Eindhoven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *