Stersopraan Annemarie Kremer keert met Ariadne auf Naxos terug naar Nederland

Met Richard Strauss’ tragikomische opera Ariadne auf Naxos brengt de Nederlandse Reisopera een werk op de planken waarin elementen van de comedia dell’ arte en van de klassieke opera worden gepresenteerd als een voorstelling in een voorstelling, hoge en lage kunst die elkaar op één podium bestrijden. De Nederlandse sopraan Annemarie Kremer vervult de dubbele hoofdrol in deze productie.

door Camiel Hamans

“Ik zing om mensen te bereiken. Mijn missie is, als ik een groot woord mag gebruiken, om het publiek te laten voelen, emoties mee te laten beleven, om van de muziek te genieten”, besluit Annemarie Kremer, de Nederlandse stersopraan die vooral buiten onze grenzen een beroemdheid is, het gesprek naar aanleiding van haar terugkeer bij de Nederlandse Reisopera waar ze de titeltol in Richard Strauss’ Ariadne auf Naxos voor haar rekening neemt.

Annemarie Kremer: “Ik zing om mensen te bereiken”. Foto > Isabel Abel

Reisopera maakt operabezoek laagdrempelig

“Ik vind het fijn om weer in Nederland te zingen en weer langs de Nederlandse theaters te kunnen reizen. Sommige Nederlandse fans reizen me tot ver in het buitenland achterna. Nu kom ik bij hun langs. Dat is wat me óók aanspreekt in het concept van de Reisopera: door verschillende theaters in het land aan te doen, wordt operabezoek laagdrempelig en toegankelijk voor een breed publiek.”

Door verschillende theaters in het land aan te doen, wordt operabezoek laagdrempelig en toegankelijk voor een breed publiek.

“Het is jammer dat ik weinig in Nederland zing, maar mijn carrière speelt zich vanaf het begin al voornamelijk in het buitenland af. Misschien komt het omdat ik na mijn zangopleiding bij Mya Besselink aan het conservatorium in Maastricht, waar je sowieso al erg dicht tegen het buitenland aanzit, meteen een engagement kreeg in Aken. Toch ben ik ook altijd in Nederland blijven optreden. Indertijd ben ik regelmatig voor de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw gevraagd en bij Opera Zuid heb ik destijds een aantal producties gedaan zoals bijvoorbeeld Rusalka. Vervolgens heb ik met een buitenlands operagezelschap als Madama Butterfly en Norma opgetreden in een tour langs de Nederlandse theaters. Ook heb ik veel concerten gedaan met het Noord Nederlands Orkest zoals in 2023 op Lowlands voor een uitzinnig publiek.”

Internationale doorbraak

“Bij de Reisopera heb ik in 2015 Cio-Cio-San, de Madama Butterfly, gezongen. Toen het gezelschap aankondigde dat ze voor het seizoen 2023/24 Korngolds Das Wunder der Heliane wilde programmeren, heb ik via mijn agent laten weten dat ik graag Heliane wilde zingen, een rol die me past als een handschoen. Vocaal maar ook acterend. Ik had die rol een paar jaar eerder onder leiding van Jac van Steen gezongen bij de Weense Volksoper, en ook met het Philharmonisches Orchester Freiburg. Heliane wordt niet vaak scenisch uitgevoerd, dus dit bij de Reisopera te kunnen doen was een mooie gelegenheid! Nu ben ik terug met Ariadne auf Naxos, een opera met een verhaal in een verhaal en waarin ik voor de pauze de primadonna ben en daarna Ariadne.”

Annemarie Kremer: ik ben terug met Ariadne auf Naxos, een opera met een verhaal in een verhaal en waarin ik voor de pauze de primadonna ben en daarna Ariadne.” Foto > Isabel Abel

“Ik had op zich nog wel meer willen zingen in Nederland, mijn glansrol Salome bijvoorbeeld. Daarmee ben ik in 2011 internationaal doorgebroken, toen ik die aan de Volksoper in Wenen zong. Daarna ben ik gevraagd om over de hele wereld Salome te vertolken, onder meer in China, Brazilië, Duitsland, Italie. In veel grote operahuizen, maar jammer genoeg net niet in de MET in New York. Ik werd ervoor benaderd, maar door onhandigheden van mijn toenmalige agent tijdens de contractbesprekingen is dat niet doorgegaan. De Salome-productie van de Nederlandse Opera van een paar jaar geleden zou een mooie gelegenheid geweest zijn om me hier te laten horen, of de Kaiserin in de komende Frau ohne Schatten, ook van Richard Strauss. Maar hun keuze daar valt tot nu toe op anderen.”

Een wereldwijde carrière

“Ik heb gelukkig een geweldige, wereldwijde carrière kunnen opbouwen, ik ben heel dankbaar hoe het allemaal verlopen is en voor wat ik tot nu heb bereikt. Toen ik na mijn middelbare school auditie deed voor het conservatorium waren er vier opleidingen die me dolgraag wilde hebben: Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht. Ik koos voor Maastricht vanwege Mya Besselink, de grande dame van het Nederlandse zangonderwijs en de operaklas. Ze volgt mij nog altijd en komt, hoewel ze dit jaar eenennegentig wordt, naar mijn voorstelling in Maastricht. Mya heeft zelfs mijn moeder indertijd nog opgebeld, omdat ze me per se wilde hebben.”

Zingen en performen is al vanaf mijn prille jeugd mijn passie.

“Zingen en performen is al vanaf mijn prille jeugd mijn passie. Ik verzon als peuter al zang- en toneelstukjes voor mijn familie, zong in (kinder)koren, was solist bij een gospelkoor, was de leadzangeres in een popgroepje en schreef zelf popsongs. Ik speelde vanaf mijn tiende piano en wilde daar eigenlijk voor naar het conservatorium. Of medicijnen studeren. Mijn moeder nam mij en mijn zus toen ik zeventien was eens mee naar een operakoor. Tijdens de repetities kwam mijn natuurstem naar boven. Dat was een onbeschrijfelijk moment: dit is mijn lotsbestemming. Ik kreeg die avond meteen een operetterol aangeboden. Er was geen ontkomen meer aan. Vervolgens ben ik naar de vooropleiding van het conservatorium in Zwolle gegaan, we woonden toen in Emmen.”

Komisch talent uitleven

“De Ariadne die ik nu zing, is eigenlijk vrij uniek in het operarepertoire want het is een soort dubbelrol. In de eerste akte speel ik de Prima Donna van het Operagezelschap, een hilarische ietwat karikaturale rol waarin ik mijn komische talent kan uitleven. In de tweede akte vertolkt de Prima Donna heel eerlijk en integer een dramatische en romantische rol, namelijk die van Ariadne in Ariadne auf Naxos. Tussendoor valt ze zo nu en dan terug in de Prima Donna rol. Die gelaagdheid van karakter in een opera dat weer een ander karakter speelt, is uitdagend en ontzettend leuk om te doen.”

“In de eerste akte speel ik de Prima Donna van het Operagezelschap, een hilarische ietwat karikaturale rol waarin ik mijn komische talent kan uitleven.”

“De prachtige muziek die Ariadne in de tweede akte zingt past helemaal bij mijn huidige repertoire van Salome, Heliane, Turandot, Isolde of Tosca. Het zijn lange gedragen lijnen, waarin het exaltatische ruimschoots aan bod komt. Ik kom goed tot mijn recht in zulke complexe dramatische rollen. Maar die acteertechnische complexiteit heeft de dubbelrol van Prima donna / Ariadne eigenlijk ook en dat is heerlijk om te doen.”

Scènes uit Ariadne auf Naxos van de Nationale Reisopera. In het wit: Annemarie Kremer. Alle scènefoto’s > Marco Borggreve

“Trouwens Ariadne hoeft niet per se braaf en goddelijk te zijn, zoals in veel ensceneringen voorgesteld. Al heel lang alleen op een eiland, verlangend naar de dood, wat doet dat met een mens? Er zit meer in die rol en er kan ook iets anders mee gedaan worden. Dat laten we zien we in deze voorstelling en dat sluit aan bij waar ik het sterkste in ben, me helemaal in personages inleven en ze op een onconventionele manier tot leven brengen. In het najaar ga ik in Metz voor het eerst Elektra doen, dat is nog driemaal zo complex als Salome, zang-technisch maar ook dramatisch. Ik kijk er nu al naar uit.”

Begeleid door een intimiteitscoördinator

“Het werken bij de Reisopera is niet alleen fijn omdat ik weer eens in Nederland zing of omdat de rol van Ariadne me goed ligt, maar ook omdat het een gezelschap is waar ik me prettig en veilig voel en waar ik samenwerk in wederzijds respect met professionele mensen. Tijdens de repetities voor deze productie werden we zo nu en dan begeleid door een intimiteitscoördinator. Dat is voor mij de eerste keer en ik vind het een hele goede ontwikkeling. Het geeft meteen een heel andere setting, het is goed voor het hele proces.”

“Ik heb niet alleen een goede werksfeer nodig, een regisseur en een dirigent die me steunen, maar vooral ook publiek”.
“Een stem komt pas echt tot leven als er live luisteraars zijn.”

“Ik heb in het verleden wel meegemaakt dat regisseurs dingen van me vroegen die me fysiek gezien te ver gingen. Of dat een tegenspeler je vastpakte op een manier die je niet wilt. Er is nu iemand die ons ervan bewust maakt hoe je zulke situaties kunt voorkomen door vooraf te bespreken of je je wel goed voelt bij wat van je verlangd wordt en die de onderlinge communicatie en afspraken daarover begeleidt. En als je je prettig voelt, zing je en speel je beter. Daar draait het om. Ik wil met mijn zingen en acteren contact maken met mensen. Om dat goed te kunnen moet alles kloppen. Ik heb niet alleen een goede werksfeer nodig, een regisseur en een dirigent die me steunen, maar vooral ook publiek. Zingen voor een lege zaal, zoals in coronatijd, was niet leuk. Een stem komt pas echt tot leven als er live luisteraars zijn.”   

Publiciteitsbeeld Nederlandse Reisopera Ariadne auf Naxos

Nederlandse Reisopera ‘Ariadne auf Naxos’ met Annemarie Kremer en Daniel Frank en Phion onder leiding van Jac van Steen. Donderdag 30 januari 2025 in het Parktheater in Eindhoven, aanvang 19.30 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *