Straattaal als amusement in Detective Moncler van Theater Oostpool

Alle podiumkunsten proberen nieuw publiek te trekken. Klassieke ensembles voegen populaire melodieën toe of trekken een dirigent aan die er toevallig ook ‘sexy’ uitziet. Het Nationale Theater gebruikt publieksparticipatie bij een nieuwe voorstelling. En Theater Oostpool zoekt aansluiting via grove straattaal en Engels jongerenjargon. Misschien lukt dat nog ook bij sommige generaties.

door Arnold Verplancke scènefoto’s > Sanne Peper

Fukking, fokking, fukkit, fukjoe, alle verbasteringen van het werkwoord ‘to fuck’ komen wel voorbij in de voorstelling Detective Moncler van Oostpool. Want zo praten politiemensen kennelijk altijd: geen zin zonder scheldwoord. Het doet denken aan zo’n doorsnee gewelddadige Amerikaanse televisieserie. Ook door de snelle scènewisselingen en de halve dialogen. Ze hebben maar een paar woorden nodig om elkaar te begrijpen (of te misleiden) en hop, dan zitten we weer in het volgende tafereel.

Keihard

Of zit ik te kijken naar een persiflage op dat genre? Zou best kunnen. De plot wisselt voortdurend. Wie heeft de man van detective Moncler vermoord? Is die wel vermoord? Sommige beelden passen zo in een stripboek, bijvoorbeeld als de detective keihard Marjolein!! schreeuwt, knielend op de grond, haar ene arm ten hemel geheven. Aan het begin en aan het eind van de voorstelling staat een jongeman condooms uit te spoelen en op een droogrek te hangen. Ja in deze tijden moet je op de kleintjes letten natuurlijk.

“Maak me wakker als de shit minder pussy is”, hoor ik de hoofdpersoon roepen. Ik mis dan toch de ondertiteling op tv, of de boventiteling in de zaal, net wat u wilt. Maar aan het premièrepubliek in Arnhem te oordelen, is het allemaal wel leuk. Oostpool geeft aan dat de voorstelling geschikt is voor 14+. Ik zou daar aan toevoegen: 50-. En die mijlpaal ben ik al lang gepasseerd.

Vrieskast

O ja, waar gaat het over. Een politievrouw Nina, bijgenaamd Moncler (Susan Visser), blijkt zo’n type dat het liefst gevaarlijke mensen doodschiet. Ik meen drie kogels in het hart en twee in het hoofd, maar het kan ook andersom zijn. Dat is weer een keer gebeurd, maar nu krijgt zij natuurlijk de politietop over zich heen. Ze doet vervolgens mee aan een experiment waardoor ze ingevroren wordt en honderd jaar later weer zal opstaan uit de vrieskast. Maar na vijf jaar staat ze al weer buiten. Dan blijkt haar zoontje aan de drugs en haar man dood. Vermoord, volgens haar zoon. Nou of dat waar is, moet u zelf maar gaan bekijken, Ik ben eerlijk gezegd vergeten hoe het afloopt. Dus ik kan het ook niet verklappen.

De makers van de voorstelling, Jan Hulst (1987) en Kasper Tarenskeen (1988), vertolken volgens Oostpool de stem van nu en laten hun generatie aan het woord komen. Een beschrijving van een collega heeft het over slang en hipsterjargon, door elkaar gehusseld tot een postmodern, futuristisch en vaak hilarisch taalbrouwsel. Daar kan ik echt niet tegenop. Voor mij klinkt het als een vreemd dieventaaltje. En als ik achteraf de positieve reacties hoor, voel ik me vooral ‘outdated’, om ook maar een Engelse term te gebruiken.

‘Detective Moncler’ door Theater Oostpool. Concept en regie: Jans Hulst en Kasper Tarenskeen (ook tekst). Hoofdrol: Susan Visser. Gezien: première Theater Oostpool Arnhem, 28 januari 2023.

Susan Visser (l) als Moncler en Emma Pelckmans als haar moeder. 

Te zien op 7 februari in het Natlab Eindhoven, 17 februari in De Nieuwe Vorst Tilburg, van 28 februari tot en met 4 maart in Lux Nijmegen en op 16 maart in de Verkadefabriek ’s-Hertogenbosch.

www.oostpool.nl

© Brabant Cultureel 2023

Reacties (1)

  1. Tessa schreef:

    Theater hoeft niet op de werkelijkheid lijken en niet elke voorstelling moet passen op alle leeftijden. -50 kan wel voorstellingen kunnen voor verschillende doelgroepen gemaakt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *