Nieuwe galerie op Strijp-S toont werk van filosofische kunstenaar uit Mongolië

Aan de Philitelaan in Eindhoven is sinds kort in een nieuw pand met veel glas Cova Art Gallery gevestigd, prominent bij de entree van Strijp-S vanaf de oostkant. Verderop in diezelfde straat staat het bekende Klokgebouw. 
Helemaal nieuw in de stad is de galerie niet. In 2016 begon Roy Covalenco zijn galerie in een klein pand in de St. Antoniusstraat, verhuisde vervolgens naar de Hoogstraat en heeft nu dus zijn intrek genomen in het pand aan de Philitelaan. Nieuw was voor hem ook het vak van galeriehouder niet, want zijn vader runde jarenlang Galerie Covalenco in Geldrop. De eerste expositie op Strijp-S is nu gewijd aan Otgo, een kunstenaar uit Mongolië.

Blik in expositieruimte van Cova Art Gallery in het nieuwe pand op Strijp-S. Foto > Cova Art Gallery

Otgo is de artiestennaam voor Ershuu Otgonbayar (1981). Hij groeide op in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië, waar hij traditionele Mongoolse schilderkunst studeerde. Vervolgens ging hij op reis door Mongolië en werkte hij als schilder en restaurator van historische kunstwerken. Ook bezocht hij boeddhistisch-lamaïstische kloosters om zich de Mongoolse miniatuurschilderkunst en filosofie eigen te maken. In 2005 vertrok hij naar Berlijn om daar verder te studeren en in 2010 behaalde hij daar zijn master. Sindsdien combineert hij oosterse en westers invloeden in zijn werk. En daarmee is hij niet alleen een culturele ambassadeur van zijn volk geworden. ‘Hij belichaamt een jonge, wereldwijde generatie die de regionale tradities respecteert, maar internationaal opereert’, staat te lezen in het persbericht bij de expositie.

Expositie Hunnen

De expositie Hunnen, wat ‘mensen’ betekent, toont een overzicht van tien jaar. Er zit een gelaagdheid in het werk van Otgo, zowel letterlijk als figuurlijk. De grote werken tonen van een afstand bekeken bijvoorbeeld een inktvis of golven van de zee. Van dichtbij bekeken blijkt het hele oppervlak gevuld met dieren en mensen. Wat opvalt is dat die geen persoonlijke trekken vertonen, maar opgaan in de massa, zoals bij een mierenhoop. Wat ook opvalt is dat de mens hiërarchisch niet bovenaan de verschillende levensvormen staat, maar ondergeschikt is in het totaal.

Uitnodiging voor de expositie van Otgo met werk dat van dichtbij veel details bevat.

Sterker nog, het schilderij met de inktvis, dat Otgo in coronatijd maakte, toont dat de mensen sneuvelen door de aanwezigheid van virussen, en apen overleven. Wordt hier gesuggereerd dat als de mensheid uitsterft de natuur zich herstelt? En dat dat misschien wel een zegen zou zijn voor het voortbestaan van de wereld? Een ander schilderij lijkt deze waarschuwing te bevestigen. Hier zijn mensen afgebeeld met een patroon van strepen, verwijzend naar de zebra, het dier waarvan wordt gezegd dat het de moeilijkst te temmen soort is. (ivb)

De expositie ‘Hunnen’ met werk van Otgo is t/m 10 oktober 2022 te zien bij Cova Art Gallery.

www.covagallery.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.