Groeten uit Geel

Onderweg > fotocolumn door Joep Eijkens

Wanneer mensen gefotografeerd worden en zich daarvan ook bewust zijn, veranderen ze vaak van houding en/of van gezicht. Ze willen nu eenmaal zo goed of zo mooi mogelijk op de foto komen te staan. Maar soms gebeurt het dat iemand nog niet weet welke houding hij/zij moet aannemen, welk gezicht te trekken. Lachen of juist ernstig kijken? Mond open of dicht? Wat te doen met de handen?

Laatst ontmoette ik een oudere dame in Geel. Zij zat een gebakje te eten in een mooie smoothie- en juicebar annex kleermakerij. Bloemen en de overheersende kleur roze zorgden voor een opvallende ambiance. En de pico bello verzorgde dame in haar hemelsblauwe vest paste perfect in het interieur. Zij leek er geen bezwaar tegen te hebben op de foto te gaan. Maar opeens onderbrak ze haar gesprek met het meisje achter de toonbank, keek me aan en stak een wijsvinger rechtop voor haar mond. Waarom? Ik zou het niet weten.

Dimpna

Het was voor mij overigens de eerste keer dat ik het Kempische stadje bezocht. Mede aanleiding om daarheen te gaan was de tentoonstelling Zot van Dimpna. Die is ingericht in de Sint-Dimpnakerk en vertelt het tragische levensverhaal van de heilige die er indirect voor gezorgd heeft dat talloze psychiatrische patiënten (‘geesteszieken’) sinds de middeleeuwen opgevangen en verzorgd worden in talloze Geelse gezinnen, een bijzondere praktijk die nog steeds bestaat.

Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door het altaarstuk dat Goossen van der Weyden, kleinzoon van de veel beroemdere Rogier, rond 1505 maakte over het leven van Dimpna. Het mag een wonder heten dat het kunstwerk vijf eeuwen overleefd heeft. Want het werd in de loop der tijd ‘versneden, verwaarloosd, gevandaliseerd, gestolen en zelfs vergeten’, aldus een begeleidende brochure. De zeven bewaard gebleven panelen – het achtste is nog altijd zoek – werden de afgelopen jaren schitterend gerestaureerd. De tentoonstelling is aan te bevelen en nog tot en met 28 augustus 2022 te zien. In Geel in de Antwerpse Kempen.

© Brabant Cultureel 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.