Benefietexpositie in Albert van Abbehuis om kunstenaars een hart onder de riem te steken

Het is een open deur, ook beeldend kunstenaars hebben zwaar te lijden onder de corona pandemie. Geen opdrachten, geen ruimten om werk te exposeren en te verkopen. En dat alles op slot zit of zat heeft ook mentaal gevolgen. Het Albert van Abbehuis houdt een benefietexpositie om kunstenaars een hart onder de riem te steken. 

door Emmanuel Naaijkens

Ruim tweehonderd beeldend kunstenaars meldden zich na een oproep van het Albert van Abbehuis in Eindhoven om werk in te sturen voor een benefietexpositie. Niet voor een of ander goed doel, zoals doorgaans het geval is, maar deze keer om de kunstenaar zelf een steuntje in de rug te geven. Want de cultuursector heeft – het is inmiddels een open deur – zwaar te lijden onder de gevolgen van de coronapandemie. Het werk van ongeveer honderd kunstenaars is geselecteerd voor de verkoop in het Van Abbehuis, genoemd naar de zoon van de oprichter van het gelijknamige museum. Het Albert van Abbehuis is een ruimte geworden voor beeldende kunst en is actief als een cultureel platform.

Expositieruimte in het Albert van Abbehuis.

Het idee om een benefietexpositie te houden is over komen waaien uit Tilburg, vertelt coördinator Tom Veeger. Expositieruimte en kunstplatform PARK heeft vorig jaar onder het motto Benefiet voor Brabant een verkooptentoonstelling ingericht om getroffen kunstenaars te helpen. “Wij hebben het stokje overgenomen, en het zou mooi zijn als in andere steden in Brabant ook zoiets wordt opgezet”, aldus Veeger. Het feit dat zoveel kunstenaars mee wilden doen aan de expositie van het Van Abbehuis zegt iets over hoe hoog de nood is. 

Tobben

“We horen verhalen van kunstenaars dat ze het zwaar te halen hebben. Die tobben over hoe ze moeten rondkomen. Er zijn er die hun kunstenaarschap combineren met een freelancebaan als rondleider in een museum, als iemand die kunsteducatie geeft op scholen of cursussen geeft. Dat viel van de ene op de andere dag weg. Maar er was ook geen mogelijkheid om te exposeren, opdrachten bleven uit, en niet iedereen kan gebruik maken van financiële regelingen van de overheid.”

De curatoren Diane Franssen en Yvonne Hamstra hebben een selectie gemaakt uit de aangemelde kunstwerken. “Het was nog heel wat puzzelen om alles een goede plek te geven en tot een evenwichtige verdeling te komen. We hebben bij wijze van spreken alle hoeken en gaten moeten benutten, want tweehonderd werken is voor ons heel veel.” Het resultaat is een zeer gevarieerde expositie met werk van jonge en gearriveerde kunstenaars en op basis van uiteenlopende technieken. 

De Benefiet expositie is zelf ook getroffen door de laatste lockdown. Op 18 december gingen de deuren open, maar een dag later moest alles weer op slot. Nu is er dan een herstart.

De prijs van de kunstwerken bedraagt maximaal vijfhonderd euro. De organisatie garandeert dat de opbrengst voor honderd procent gaat naar de kunstenaars wier werk is verkocht. 

Expositie ‘Benefiet voor Brabant’, Albert van Abbehuis, Bilderdijklaan 19 in Eindhoven. Tot en met 20 februari 2022. Geopend op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

www.albertvanabbehuis.com

Beeld boven dit artikel: één van de geëxposeerde werken in het Albert van Abbehuis > Jumpy (fox on Hill) van Hanneke Klinkum. Te koop voor 250 euro.

Frans Franssen: Kunst bestaat bij de gratie van het zien en gezien worden

Frans Franssen. Foto > Bart van Overbeeke

De Eindhovense kunstenaar Frans Franssen (1959) is een van de deelnemers aan de benefietexpositie in het Albert van Abbehuis. Op het eerste gezicht heeft corona, tot nu toe, geen invloed gehad op zijn werkzaamheden, constateert Franssen. Noch in het atelier, noch erbuiten. Hij somt een hele lijst op van activiteiten waar hij bij betrokken is geweest, al dan niet gehinderd door coronamaatregelen:

– Opnames in de Effenaar in Eindhoven voor de virtual reality ‘The Essence of Presence’ en de doorontwikkeling daarvan. Wordt binnenkort afgerond;      
– Solo-expo ‘Tussen Kunst en Kamer’ in Venlo.  Zónder – voor omzet belangrijke- opening;
– Groepsexpo kunstenaars-initiatief PARK Tilburg, Benefiet voor Brabant;
– Zes meter hoge sculptuur in Atlasgebouw TU/e in kader van groepsjubileumexpo TU/e
– Workshop Beeldhouwen Summer University TU/e
– Deelname aan Benefiet voor Brabant in het Albert van Abbehuis;

Gepland:
– Aansluitend op de Benefietexpositie een solo-expo in het Van Abbehuis,
– Gelijktijdig een duo-expo met Lex van Lith, in gebouw van Academisch Genootschap Eindhoven;
– Expo met Lex van Lith in Galeria Monumental in Lissabon.

“Wonderlijk genoeg lijkt er op basis van zoveel activiteit helemaal niets aan de hand, en lijkt corona op het werk in en buiten het atelier geen enkele invloed te hebben… Maar, zoals wijlen galeriehouder Boer Waalkens uit Finsterwolde verkondigde: ‘(beeldende) kunst gaat door de oogjes naar binnen’. Oftewel, kunst bestaat bij de gratie van het zien en gezien kunnen worden. En daar zit ‘m de pijn;  voor bezoek, contacten, verkoop zijn openingen en uitwisselingen tijdens bezoekuren tussen kunstenaars, galeriehouders, verzamelaars, liefhebbers, van cruciaal belang. Die waren vaak niet of beperkt toegestaan, of de deur ging voor langere tijd op slot. Met alle desastreuze gevolgen vandien voor de inkomsten van zowel galerist als kunstenaar”, aldus Franssen. Waar de kunstwereld vooral behoefte aan heeft is perspectief, een eind aan de onzekerheid. Franssen zelf heeft dat perspectief wel, en al zou het daar aan ontbreken dan zou dat geen invloed hebben op zijn creatieve arbeid.

Hij nam ook deel aan de Benefiet voor Brabantexpositie van PARK In Tilburg. ‘Een geweldig initiatief’. De twee werken die hij had ingezonden werden pas veel later na de expositie verkocht, maar ze waren daar al wel gezien.

Titel: Object in de ruimte, gouache op papier,  50 x 65 cm, 2016. Toelichting Frans Franssen: “Mijn werk gaat over de ongrijpbaarheid van de ruimte. De verbeelding daarvan is de ene keer figuratief, dan weer abstract te noemen; begrippen die geen enkele rol spelen tijdens het ontstaansproces. Ook in mijn ruimtelijke werk, de sculpturen, is de ruimte-aanduiding nooit eenduidig. Er is geen absoluut standpunt.”

www.fransfranssen.nl

© Brabant Cultureel 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.