Fotografisch overzicht van 25 jaar migratieproblematiek bij Pennings Foundation

Fotojournalist Piet den Blanken (1951) uit Breda fotografeert al vijfentwintig jaar langs de grenzen van Europa migranten die zich in Europa willen vestigen. Voor het eerst wordt nu bij Pennings Foundation in Eindhoven een overzicht gepresenteerd van vijfentwintig jaar vluchtelingenproblematiek, zoals fotografisch vastgelegd door Piet den Blanken. In deze expositie worden de foto’s gecombineerd met schilderkunst van de Eindhovense beeldend kunstenaar Stijn Peeters (1957).

Niger, maart 2005. Reizigers, migranten en vluchtelingen op de lading van een truck tussen Agadez en Dirkou. Reizigers, migranten en vluchtelingen trekken van Sub-Sahara Afrika naar Libië en via Libië naar Italië met als einddoel Europa. De oversteek door de woestijn duurt ongeveer een week. Op deze route reizen de immigranten van Agadez (noord Niger) naar Dirkou (grens met Libië). Vandaar brengen Libische chauffeurs hen illegaal, want ze hebben geen visum, naar Libië. Foto > Piet den Blanken / Hollandse Hoogte

Het idee om journalistieke foto’s over migratie van Piet den Blanken samen te exposeren met schilderkunst van Stijn Peeters ontstond in 2018 toen Den Blanken samen met Irma van Bommel voor Brabant Cultureel op atelierbezoek was bij Peeters. Die vertelde toen dat hij vaak journalistieke foto’s als inspiratie gebruikt voor zijn werken over de vluchtelingenproblematiek. Een paar jaar eerder had Peeters al bij Club Solo in Breda een paar foto’s van Den Blanken aan zijn solo-expositie toegevoegd. Nu bij Pennings Foundation is het andersom. Aan een beeldverslag van vijfentwintig jaar migratie wordt het werk van Peeters toegevoegd. 

De fotograaf documenteert, de kunstenaar interpreteert.

Spanje, Tarifa, Straat van Gibraltar, juni 2002. Patrouille van de Guardia Civil arresteert een net aangekomen gestrande illegale Marokkaan op het strand van Tarifa. Het bootje is ervandoor, terug naar Marokko, de andere 40 illegalen zijn gevlucht en konden niet worden aangehouden. Illegale Marokkanen worden teruggestuurd naar hun land omdat er een bilateraal verdrag is tussen Marokko en Spanje. Immigranten uit andere landen die aankomen kunnen niet worden teruggestuurd en vluchten dan ook niet voor de politie. Grens van Fort Europa. Foto > Piet den Blanken / Hollandse Hoogte

Piet den Blanken: “Ik vind het belangrijk om het vast te leggen. Ik wil dat het gezien wordt. Migratie is een mensenrecht. Er zou dan ook geen onderscheid gemaakt moeten worden tussen mensen die vluchten voor geweld en mensen die migreren voor armoede en honger. Wij leven op een eiland van welvaart in een zee van ellende. Wíj zijn de uitzondering.”

Stijn Peeters, tekeningenserie Chios Idomeni, een van de werken uit de serie.

Stijn Peeters: “Ik wil vooral mijn eigen gevoel van machteloosheid verbeelden en dat delen met het publiek. De situaties waarin vluchtelingen zich bevinden zijn vaak inhumaan. Politieke systemen blijken niet te werken en problemen worden met militair geweld opgelost.”

Stijn Peeters, Chios Idomeni, 2016. Foto > Peter Cox

De documentaire Feitelijk maar niet objectief die Wilbert Smit vorig jaar maakte over Piet den Blanken wordt tijdens de expositie tweemaal getoond in het Natlab in Eindhoven. Dat gebeurt op donderdag 16 september om 20.00 uur en zondag 3 oktober om 15.00 uur.

Zondag 26 september vindt een een discussiemiddag plaats met gastsprekers, waarbij verschillende kanten van het migratievraagstuk worden belicht. Beide exposanten worden dan geïnterviewd. (ivb)

De foto’s zijn van 4 september tot en met 9 oktober 2021 te zien bij Pennings Foundation in Eindhoven en worden daar gecombineerd met schilderkunst van de Eindhovense beeldend kunstenaar Stijn Peeters.

www.penningsfoundation.com

www.natlab.nl/ Feitelijk maar niet objectief

Lees ook op Brabant Cultureel:
Documentaire over Piet den Blanken, fotograaf met een standpunt
Het kunstenaarschap van Stijn Peeters staat in dienst van engagement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *