Theater De Kattendans in Bergeijk waagt het erop, de hele zomer voorstellingen

De coronamaatregelen bezorgen de theaterdirecties heel wat hoofdbrekens. Na 1 juni mogen ze hun deuren openen, maar de grote vraag is ‘hoe dan?’. Theater De Kattendans in Bergeijk werkt onder hoogspanning aan een theaterprogramma in de zomer. De mensen gaan niet op vakantie, dus is er behoefte om naar een voorstelling te kunnen gaan, redeneert directeur Dries Floris.

door Emmanuel Naaijkens

Ook in theater De Kattendans in Bergeijk is er normaal gesproken in de zomermaanden voor het publiek niet zoveel te beleven. Achter de schermen wordt er dan druk gewerkt aan de voorbereiding van het nieuwe theaterseizoen. Dat was vóór het coronavirus de samenleving ontregelde, maar sinds het kabinet in maart het land op slot gooide, is ook voor de theaters in Nederland de wereld ingrijpend veranderd. Van de ene op de andere dag moesten zij hun deuren sluiten, voorstellingen werden geschrapt.

Aanvankelijk was er de verwachting dat het voor een korte periode zou zijn, maar die hoop is inmiddels vervlogen. “De zorgen zijn erg groot. Maar er zijn zoveel onzekerheden dat je eigenlijk met geen zinnig woord iets kunt zeggen over de toekomst”, zegt Dries Floris, directeur van De Kattendans en voorzitter van Zebralim, het overleg van theaterdirecteuren in Zuid-Nederland. Een van die onzekerheden is de regeling voor de restitutie van het geld voor al verkochte kaartjes. Volgens het Europees consumentenrecht kan de bezoeker teruggave claimen. Maar dat zou veel theaters in grote financiële problemen brengen, zegt Floris. Liever geven de theaters aan de bezoeker een voucher, maar dat is dus niet toegestaan, tenzij die er mee instemt.

D-day

Voor de theaters en concertzalen is 1 juni 2020 een D-day. Vanaf die dag verruimt het kabinet voor een groot aantal publieke instellingen de coronamaatregelen een heel klein beetje. Voor de theaters gaan de deuren op een kiertje. Te klein zeggen velen: wat heb je eraan dat je maximaal dertig mensen mag binnenlaten, inclusief acteurs en technici. En waarbij je ook nog eens rekening moet houden met de anderhalvemeter-maatregel. Onmogelijk om een verantwoorde exploitatie mogelijk te maken.

Dries Floris, directeur van De Kattendans: Het geld brandt de mensen in de zakken. Foto > Gemma Kessels

Maar Dries Floris gaat niet bij de pakken neerzitten. “We gaan de hele zomer voorstellingen programmeren. Of er publiek voor is? Jazeker, veel mensen gaan dit jaar niet op vakantie en willen er ook wel eens uit. Bovendien, het geld brandt de mensen in hun zakken nu ze het bijna nergens aan kunnen uitgeven.”

Dus is hij nu met zijn medewerkers volop bezig om een programma in elkaar te draaien. Dat betekent continu bellen en mailen met producenten, impresariaten en artiesten of ze in Bergeijk willen komen optreden. Het plan is nog zo pril dat Floris geen namen kan noemen. De grote vraag is: gaat dat lukken met de beperkende maatregelen van het kabinet?

Optimistisch

Dries Floris is optimistisch gestemd. “We maken van De Kattendans een vestzaktheater. Drie keer op een dag dezelfde voorstelling voor telkens ongeveer vijfentwintig mensen. Dat betekent dat de artiest drie keer op podium staat. We zijn nu aan het onderzoeken of ze daartoe bereid zijn.” Maar die artiest krijgt natuurlijk niet drie keer zijn gewone gage, want dan is het plan onhaalbaar. Reken maar uit, de grote zaal heeft 288 stoelen. Met vijfenzeventig bezoekers betekent dat de recette ten opzichte van een uitverkochte zaal maar een kwart is. Moet er dan geen geld bij? “In onze statuten staat niet dat we rendabel moeten zijn, wel dat we de mensen een programma bieden waar ze van kunnen genieten.”

In een reactie laat de directeur weten dat de opmerking ‘niet rendabel zijn’ moet worden begrepen als ‘zonder winstoogmerk’. Door open te gaan probeert het theater het verlies te beperken.

www.kattendans.nl

Dossier over coronacrisis en cultuurbeleid provincie

Commissie van wijzen
Voor de theaterwereld is maandag 25 mei 2020 een belangrijk ijkpunt. Dan komt een onafhankelijke commissie van wijzen met een advies over vraagstukken die gerelateerd zijn aan de coronacrisis. Het gaat in dat advies om wat haalbaar is in de nabije toekomst, maar ook om een inventarisatie en definitie van de schade die podia en producenten in de afgelopen maanden geleden hebben. De commissie is ingesteld door de brancheorganisaties VSCD (podia), WNP (werkgevers), NAPK (podiumkunstproducenten) en VVTP (theater- en muziekproducenten).

© Brabant Cultureel 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *