De eerste editie van het Better Get Hit Festival staat meteen als een huis

De eerste editie van Better Get Hit was met veelal volle zalen in Theaters Tilburg een groot succes. Veertienhonderd mensen vonden hun weg naar de vijf podia in het complex, waarmee het begrip ‘volle bak’ eer werd aangedaan. Urban, soul en jazz stonden op het menu, terwijl schrijvers en dichters de zo goed als verdwenen ‘Jazz & Poetry’ weer tot leven wekten. Een uitgebreide foto-impressie van een lange, lange dag vol muziek.

tekst en foto’s door Tom Beetz

Judith Hill
Judith Hill, protégé van Prince en achtergrondzangeres bij Michael Jackson, zong soulfully pop. Het moet gek lopen als zij niet doorbreekt naar de grote podia en binnenkort niet meer past in een kleine ruimte zoals de Studiozaal.

Judith Hill. Foto Tom Beetz

Sarathy Korwar
De in Londen woonachtige Indiase drummer Sarathy Korwar was een vreemde eend in de bijt van urban, soul en jazz. Zijn Indiase wereldmuziek met tabla en sitar ging naadloos over in jazz, waarbij vermoeide festivalgangers weer helemaal zen werden.

Sarathy Korwar. Foto Tom Beetz

Paul van Kemenade Sextet
Paul van Kemenade (altsaxofoon), Mete Erker (tenorsaxofoon) en Louk Boudesteijn (trombone) vormden samen met baritonsaxofonist Jan Menu de frontline bij het Charles Mingus project van het Metropole Orkest. Zonder Menu, maar met festivaldirecteur Eric van der Westen op contrabas, Jeroen van Vliet aan de piano en drummer Pieter Bast herrees het in 1989 opgerichte Paul van Kemenade Sextet uit de dood. Het prachtige optreden bewees dat deze oude groep nog springlevend is.

Paul van Kemenade Sextet. Foto Tom Beetz

Jules Deelder
Jules Deelder speelde met brushes op een snaredrum. Hij zong en droeg vooral voor uit eigen werk. Zijn gedichten swingden terwijl gitarist Aron Raams en tenorsaxofonist Boris van der Lek met ‘vuile’ rhythm and blues Deelder in de groove hielden.

Jules Deelder. Foto Tom Beetz

Boris van der Lek
Boris van der Lek rust even uit nadat hij bij Jules Deelder uit dik hout fraaie planken heeft gezaagd.

Boris van der Lek Foto Tom Beetz

Laura Vane
In Engeland is de uit Brighton afkomstige funky popzangeres Laura Vane populair. Hier bleek de nog tamelijk onbekende Vane een ideale vocalist voor de Vipertones onder leiding van Rolf Delfos.

Laura Vane. Foto Tom Beetz

Kees van Kooten
In een kleine en overvolle zaal las Kees Van Kooten voor uit de door hem vertaalde dichtbundel van de Amerikaanse dichter en schrijver Billy Collins. Pianist Martin Fondse en harpist Remy van Kesteren bleven bescheiden op de achtergrond.

Kees van Kooten. Foto Tom Beetz

Michelle David
Het programma liep op een gegeven moment zo uit dat gospelzangeres Michelle David pas diep in de nacht voor een handjevol overgebleven publiek een overdonderende gospelshow kon weggeven. Het maakte haar weinig uit, want voor een duizendkoppig publiek had ze het niet beter kunnen doen. Toen ze klaar was gingen de eerste kerken op de vroege zondagochtend al weer bijna open. Hallelujah, praise the Lord!

Michelle David. Foto Tom Beetz

Ronald Giphart
Als laatste schrijver trad Ronald Giphart aan. Hij is geen dichter, benadrukte hij, maar met tenorsaxofonist Ad Colen, contrabassist Dion Nijland en de elektronica van Jornt Duyx declameerde hij het enige gedicht dat hij ooit maakte voor de geboorte van zijn zoon.

Ronald Giphart. Foto Tom Beetz

Rilan & The Bombardiers
Rilan Ramhane viel op als rapper en hiphopper met de funky band the Bombardiers. We hoorden urban soul zoals die hoort te zijn.

Milan Ramhane. Foto Tom Beetz

Rolf Delfos
Rolf Delfos zagen we terug met zijn Licks & Brain Orkest. Zijn ‘featured artist’ was trombonist-zanger Joseph Bowie, ooit het explosieve middelpunt van de free-funkband Defunkt. Helaas is hij met het vorderen van de jaren een stuk rustiger geworden, speelt nog maar spaarzaam trombone en richt zich vooral op zang van non-descripte liedjes.

Joseph Bowie. Foto Tom Beetz

Caro Emerald
Hiervoor waren de meeste bezoekers gekomen. In een bomvolle Concertzaal zong Caro Emerald haar beste hits. Na haar optreden werd het een stuk rustiger in Theaters Tilburg.

Caro Emerald. Foto Tom Beetz

Christine Otten
Begeleid door Jan Klug op tenorsaxofoon en theremin las Christine Otten het verbijsterende verhaal voor over de Black Freedom Fighters Robert en Mabel Williams die gesteund door de National Riffle Association een vuurwapenclub oprichtten om de zwarte bevolking van Jonesboro te beschermen tegen de Ku Klux Klan.

Christine Otten. Foto Tom Beetz

Jay-Way
Hoewel hij in het Engels rapt is het de Nederlandse Jay-Way niet te doen om geweld, seks en drugs. Zijn teksten gaan over de zachte kant van het leven. Daarmee is hij een roepende in de hiphop woestijn.

Jay Way. Foto Tom Beetz

Zeno
De jonge hiphopper Zeno uit het Brabantse Rijen kreeg de kans zijn talent op een groot festival te tonen. Zijn teksten stonden voor de urban sound van dit festival.

Zeno. Foto Tom Beetz

Sarah-Jane
Klein van stuk, groot van stem. Sarah-Jane is de vrolijkste belichaming van soulmuziek. Haar energieke zang en dans waren een van de hoogtepunten van Better Get Hit.

Sarah Jane. Foto Tom Beetz

Aron Raams
De Tilburgse gitarist Aron Raams speelde een thuiswedstrijd. Zijn band S!R speelde aanstekelijke blues van B.B. King tot John Mayer. Met zanger Dennis Kroon had hij een prachtige zanger in huis, die niet de blues zong, maar als crooner in de stijl van John Legend de muziek naar de top stuwde.

Dennis Kroon trad op met gitarist Aron Raams. Foto Tom Beetz

Dimitri Verhulst
De populaire Belg Dimitri Verhulst declameerde zijn sardonische proza in een jazzy cadans, voorzichtig begeleid door pianist Albert Veenendaal en percussionist Alan Purves.

Dimitri Verhulst. Foto Tom Beetz

Corrie van Binsbergen / Ellen Deckwitz
Gitarist Corrie van Binsbergen ging de muzikale strijd aan met dichteres Ellen Deckwitz die werk van haar zelf en van anderen (onder wie Annie M.G. Schmidt en Hans Lodeizen) met haar droge Twentse humor voor het voetlicht bracht.

Ellen Deckwitz en Corrie van Binsbergen. Foto Tom Beetz

(Dit is een licht bewerkte versie van een bijdrage die eerder verscheen op jazznu.com.)

Better Get Hit Festival, Theaters Tilburg, 12 januari 2019:

Judith Hill, Cory Henry, Caro Emerald, Laura Vane & The Vipertones, The Mauskovic Dance Band, Sarathy Korwar & The Upaj Collective, Rilan & The Bombardiers, Dr. Brass, Jay-Way, Michelle David & The Gospel Sessions, Sarah-Jane, Boris van der Lek, Licks and Brains feat. Joseph Bowie, Prnce – Forever in my life, Paul van Kemenade, Babs Gons & Mirte Hartland, Aron Raams & Sir, Kees van Kooten, Metropole Orkest Plays Charles Mingus, Paul van Kemenade Classic Quintet, Christine Otten, Ronald Giphart, Kim Hoorweg, Martin Fondse, Fresku, Remy van Kesteren, Corrie van Binsbergen, Ellen Deckwitz, Sanne Rambags, Jules Deelder, Dimitri Verhulst, Gil & Megas, T. Dutty, Zeno, Jan Menu, Louk Boudesteijn, Mete Erker.

www.bettergethit.com

© Brabant Cultureel 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *