Kunst, techniek en spektakel is de succesformule van GLOW

Groot, duurzaam, innovatief en kunst zijn dit jaar de vier pijlers van lichtkunstfestival GLOW, dat tot en met 17 november 2018 opnieuw gratis in Eindhoven is te zien. Met als thema ‘licht en schaduw’ voert een vijf kilometer lange wandelroute de ruim 700.000 bezoekers langs tweeëndertig speciaal ontworpen lichtkunstwerken. Met als apotheose een indrukwekkende lichtshow in het Philips Stadion.

door Anja van den Akker

De dertiende editie van lichtkunstfestival GLOW staat als een huis. Om de verwachte mensenmassa beter te bedienen, is het aanbod ditmaal in vier duidelijke thema’s verdeeld. Daarmee hoopt de organisatie de keuze voor het publiek iets gemakkelijker te maken. Wil je vernieuwende technieken zien, spektakel, of liever kunst met aandacht voor duurzaamheid? Alle categorieën hebben op de plattegrond een eigen kleur, dus een persoonlijke mix is snel gemaakt.

‘Divided Spaces’: dagelijks leven in vier studentenkamers als projectie op het Student Hotel. Foto Isabelle Woudsma

 

Wervelend
Maar niemand kan heen om Something Blue van de Finse kunstenaar Kari Kola. Hij heeft het Pullman Hotel Cocagne met tweehonderdvijftig lampen in fel blauw licht gezet: tot twee kilometer hoog en tot op twintig kilometer afstand te zien. Het effect is rustgevend, alsof je even in de natuur bent beland. Publiekstrekker is ook ditmaal weer de Catharinakerk met nu eens geen projecties van gebrandschilderde ramen met klassieke muziek, maar een wervelend lijnenspel en virtueel dansspektakel. Geïnspireerd op het samenvloeien van rivieren en beken, met als titel Confluence en gemaakt door het Portugese Obuco Criativo.

‘Tower of Light’ combineert muziek, licht en schaduw tot een verrassend schouwspel. Foto Isabelle Woudsma

Ook de Philips Lichttoren heeft een hoofdrol gekregen. Tower of Light van Jan Fabel, Dirk van Poppel en Erwin Steijlen combineert muziek, licht en schaduw tot een verrassend schouwspel waarbij de toren zelfs even uit elkaar lijkt te vallen. We zien ook printplaten en een wasmachine voorbijkomen want, zo leggen de makers uit: “Dat is de historie van deze stad. We hopen dat het publiek zich verwondert.”

Op het Stadhuisplein ondergaat de toeschouwer een bijzondere ervaring met licht. Je kunt er spelen met lichtbundels, ze vangen en wegduwen. Maar dan ineens gaan de bundels op zoek naar jou. De makers van Gibson, Philip Ross en Joep Le Blanc, streven naar interactie met het publiek. Het aantal mensen dat hier loopt, bepaalt wat het licht gaat doen. “Dat weten wij zelf ook niet precies. Heel spannend dus.”

De Markt oogt als lief sprookje dankzij handbeschilderde dia’’s van ‘Immersive Decelerator’. Foto Isabelle Woudsma

Lichtvervuiling
De Markt is dit jaar een lief sprookje. Met Immersive Decelerator, ontworpen door Pani, zien we rustgevende beelden op de gevels dankzij handbeschilderde dia’s. Wat een contrast met Het Karkas van Har Hollands en Kees Bos. Uit het volledig gestripte voormalige Philips pand op een desolate plek aan de Vonderweg klinken kantoorgeluiden. Een ringtone, een typemachine. Alsof er nog mensen zijn achtergebleven, onzichtbaar voor ons achter het rood opflikkerende licht. Tessa van Rijn vraagt met Nachtlicht op de Dommelstraat aandacht voor de lichtvervuiling. Waar kun je nog een heldere sterrenhemel zien? Zij vond er een, maar dan is er ineens dat felrode licht: SOS, het gaat fout met de wereld.

Klik hierboven voor  Isabelle Woudma’s foto’s  van de Catharinakerk.

Hugo Vrijdag stuurt laserstralen door flinterdunne glasvezelkabel in de vorm van vogels. Als zwaluwen fladderen ze door de Smalle Haven, richting DELA-gebouw. “Ik wil dat de techniek zichzelf ontstijgt en weer menselijk wordt”, verklaart hij de titel De Machine Uitgevlogen 3. Aanzienlijk klassieker is Shattered Shadow van Har Hollands. Hierbij gaan spiegelplaten en licht samen een spel aan tegenover Muziekcentrum Frits Philips. Veel mensen zullen dit dus zien. Op het Student Hotel bij het NS station projecteren Jelle van Meerendonk en Paulina Zybinska (winnaars van de Foederer Award 2018) met Divided Spaces het wel en wee in vier studentenkamers. Inclusief seks in de keuken.

In Gibson op het Stadhuisplein is er interactie tussen het publiek en speelse lichtbundels. Foto Isabelle Woudsma

Nieuw is chatbot Glowie, een ontwerp van Greenhouse Group en Sahara Benelux, waarmee het (winkelend) publiek in de Heuvelgalerie kan praten. Je emoties worden vervolgens als beeld vertaald op een scherm met bijpassend muziekje, zodat iedereen weet hoe het met je is. In die categorie communicatie valt ook het project van Gijs van Bon getiteld _Ping: de voorbijganger mag een boodschap inspreken die langs tweehonderdvijftig lantaarns voert en elders kan worden opgepikt.

Klik hierboven voor de beelden van  de lichtshow in het Philips Stadion van Isabelle Woudsma

Nanjing
Wie zich afvraagt waarom het Victoriapark vol staat met traditionele Chinese lichtkunst: GLOW heeft voor de komende drie jaar een contract gesloten met het Chinese Nanjing om kennis uit te wisselen. Vandaar dat bij tijd en wijle het Chinese fabeldier Bixie (辟邪) opduikt tussen het publiek. Knap gemaakt, die ragfijne stoffen op staal. Maar je moet ervan houden. Dat geldt natuurlijk ook voor de wervelende lichtshow Game: On geproduceerd door TWOFIFTYK. Een heerlijk hightech feestje van dertig minuten in het Philips Stadion, het enige onderdeel van GLOW dat niet gratis is. Dat laatste geldt ook voor de expositie In the dark, een nevenactiviteit van GLOW in TAC, een samenwerking met Van Abbe (volwassenen € 5,00); combiticket met de lichtshow is mogelijk.

Het Chinese fabeldier Bixie duikt op tussen het publiek. Foto Isabelle Woudsma

GLOW, in het centrum van Eindhoven t/m 17 november 2018. Vrijdag en zaterdag 18.30-24.00 uur; zondag t/m donderdag 18.30-23.00 uur.

Lichtshow: 18.30 en 20.00 uur. Op vrijdag en zaterdag bovendien om 21.30 uur. Online tickets: € 5,00; aan de kassa: € 7,50; kinderen tot 12 jaar: € 1,00.

www.gloweindhoven.nl

 

 

© Brabant Cultureel 2018