Een artistiek innovatief en uitdagend pad naar de oneindigheid in BredaPhoto

De omwonenden van het Chassé Promenade in Breda moesten half augustus wel even wennen. Opeens waren ze daar, in alle vroegte, de wagens die met veel gekletter honderden steigerdelen uitlaadden. Pal voor hun deur werd The Infinity Path opgebouwd, een bijzonder vormgegeven, tijdelijk openluchtmuseum, dat ongetwijfeld een van dé trekkers wordt van BredaPhoto Festival; het biedt plek aan een belangrijk deel van de gratis buitententoonstellingen.

door Corien Ligtenberg

De steigerwanden van het pad vormen intieme tentoonstellingsruimten. Foto Piet den Blanken

Het Chasséterrein – een groene, verkeersarme oase tussen de binnenstad en de singels – vormt al jaren het hart van BredaPhoto, een internationaal, tweejaarlijks fotofestival dat zich over tal van binnen- en buitenlocaties in de stad uitstrekt, veelal in de openbare ruimte. De afgelopen jaren kwam veel publiek af op de hoge installaties met XXL-foto’s die verspreid over het Chasséterrein stonden. Voor deze editie wilde de organisatie de stad nog sterker verbinden met het festival door de bouw van een tijdelijk openluchtpaviljoen op de Chassé Promenade.

Het openluchtpaviljoen in opbouw. Foto Piet den Blanken

Steigers
Het festival zocht de samenwerking met het gerenommeerde architectenbureau MVRDV om ‘op een artistiek innovatieve en uitdagende manier’ fotografie presenteren in samenhang met andere kunstvormen. Het bureau kreeg de opdracht een ‘oneindig’ pad te ontwerpen, aansluitend bij het thema van BredaPhoto, To Infinity and Beyond. Bij een groot publiek is MVRDV onder meer bekend van de Markthal in Rotterdam en van De Trap, een tijdelijk installatie die in 2016 werd ontworpen als eerbetoon aan vijfenzeventig jaar wederopbouw Rotterdam. Deze uit steigers opgebouwde trap naar het dak van het Groothandelsgebouw bij het Rotterdamse Centraal Station trok honderdduizenden bezoekers en bleef wegens overweldigend succes een week langer open dan gepland.

De openbare ruimte op het Chasséterrein – de stedelijke invulling van voormalig militair terrein – is een ontwerp (1994-2005) van ontwerpbureau West 8. Het is een stadslandschap met een park met grote grasvelden die de verschillende woonblokken met elkaar verbinden en een plein – de Chassé Promenade – dat wordt omzoomd door woonblokken, het theater en het casino. De openbare ruimte tussen de bebouwing is grotendeels gereserveerd voor fietsers en voetgangers. Parkeren gebeurt ondergronds. Het plein waarop The Infinity Pathis gebouwd, ligt op het dak van de grote, ondergrondse parkeergarage.

The Infinity Path volgt de lijnen en glooiingen van het plein. De scherpe hoek raakt bijna aan
Herzbergers Chassé Theater. Foto Piet den Blanken

De opdracht die MVRDV kreeg, was om een architectonische ingreep te doen die de fototentoonstelling recht zou doen, maar die ook de architectuur van het plein zou benadrukken. Met The Infinity Path wil MVRDV de bijzondere lay-out van het plein zichtbaar maken: het is een driedimensionale interpretatie van het ontwerp van West8. Het tijdelijke bouwwerk, dat tegelijk openluchtmuseum, landmark en uitkijkpost is, volgt het lijnenspel en de glooiing van het plein. Van bovenaf lijkt het op een werk van Esscher. Het is opgebouwd uit steigers, hout en wit folie, is zo’n vijfhonderd meter lang en torent op het hoogste punt zes meter boven de grond. Het is een serieuze ingreep in het gebied en de scherpe hoeken van het pad raken bijna aan de woningen en aan het Chassé Theater. De bezoeker kan over het pad lopen en zo een ander beeld krijgen van het omliggende gebied en van bovenaf de foto’s overzien die op de steigerconstructie zijn tentoongesteld, of op het plein het paviljoen ingaan om de diverse foto-exposities te bekijken.

Zicht vanaf het pad op de vrouwen van Shadi Ghadirian. Foto Piet den Blanken

‘Museumzalen’
The Infinity Path mist het drama en de wow-factor van De Trap en een wandeling over het pad is leuk, maar voegt niet veel toe aan de beleving BredaPhoto. De ‘museumzalen’ die op het plein worden gevormd door de steigerwanden van het pad, doen dat wel. Door de scherpe hoeken in het pad ontstaan intieme, omarmde tentoonstellingsruimten waarin de diverse tentoonstellingen goed tot hun recht komen.

Het festival vroeg MVRVD om een ‘oneindig’ pad te ontwerpen, maar dat stuitte op praktische bezwaren – het publiek moest het pad wel op kunnen. Dit ontwerp, met zijn vier opgangen, kwam het dichtste bij het uitgangspunt. De skaters die aan het eind van de dag op de Chassé Promenade hun skills komen oefenen, zijn er dankbaar voor.

Foto boven: Event Horizon van Quentin Lacombe. Foto Piet den Blanken

Lees ook: BredaPhoto 2018 brengt een ode aan de wetenschap

 

© Brabant Cultureel 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *