Onderweg: fotocolumn

door Joep Eijkens

Joep Eijkens gaat nooit de deur uit zonder camera. Er valt onderweg ook zoveel te zien dat hij wil vastleggen – van bijzondere mensen tot rare plekken, van mooi licht tot kauwen in een kloostertuin. Voor Brabant Cultureel maakt hij deze rubriek waarin tekst en fotografie worden gecombineerd.

Foto Joep Eijkens

Stilleven

Het huisje zag er aan de buitenkant nogal onderkomen uit. Net zoals zoveel huizen in het oude deel van Faro. Wel was een poging ondernomen de gevel wat op te frissen met hardblauwe verf, maar het pleisterwerk had zijn beste tijd gehad, net zoals de kozijnen. Voor het raam was een verzameling beeldjes van beesten en kinderlijke figuurtjes neergezet. De deur stond open, maar er zat niemand in de direct daarachter gelegen woonkamer. En er kwam ook geen geluid uit het keukentje dat daaraan grensde.

Geen twijfel dat hier een man woonde. De blote vrouwen, vermoedelijk geknipt uit tijdschriften, namen aan de muur een prominente plaats in. Ook hingen er diverse Portugese spreuken. Voor zover ik die kon vertalen las ik ‘Mijn vrouw is een heilige’ en ‘Als je rijk wil worden zonder te werken moet je leren voetballen’. Op een tafeltje vlak bij de deur stond een mooi stilleven met enige fotoportretten van een man en een vrouw. Vader en moeder? Het portret van de man was ook te zien in een andere omlijsting die bestond uit goud gespoten jacobsschelpen.

Aandoenlijk was het vermoedelijk zelf gefabriceerde erepodiumpje waarop een kleine voetballer stond die de legendarische Eusébio moest voorstellen. Uiteraard ontbrak ook het clubembleem van Benfica niet.  Maar wat doen daar op de achtergrond die rare grijze vissen – haaien? – die mij nu pas opvallen, nu ik de foto wat beter bekijk? Het poesje heeft er geen oog voor. De slang op de voorgrond zal wel een grapje zijn geweest.

 

© Brabant Cultureel 2018

 

 

Getagt als