Digitaal kampvuur, water en vooral veel licht in GLOW

De Dutch Design Week is nog maar amper voorbij of Eindhoven geeft alweer een nieuw visitekaartje af met de twaalfde editie van GLOW. Zo’n dertig lichtkunstwerken verspreid over zes kilometer in de stad zijn van 11 tot en met 18 november gratis te zien. Met 600.000 bezoekers staat GLOW in de top vijf van best bezochte lichtkunstshows ter wereld.

door Anja van den Akker

Het wordt weer schuifelen in de massa door Eindhoven. De twaalfde editie van lichtkunstfestival GLOW denkt zeker 600.000 mensen te trekken langs een looproute van zes kilometer. Het thema The Source (De Bron, in dit geval van licht) heeft ruim dertig lichtobjecten opgeleverd die het niveau ‘leuk-aangelicht´ wederom ver ontstijgt. GLOW krijgt extra allure door een bijzondere samenwerking met het Van Abbemuseum, waar de expositie Stop Licht is te zien.

Pierre Huyghe en Philippe Parreno: Skin of Light in het Van Abbe museum en Tracey Emin I promise to love you in het Van Abbe museum. Foto Piet den Blanken

In Stop Licht laten kunstenaars uit binnen- en buitenland zien hoe licht onze waarneming van de wereld beïnvloedt. Zij hebben het licht als materiaal gebruikt dat soms onverwacht van gedaante verwisselt. Zo koppelt Gabriel Lester, ooit rapper, het geluid los van wat we zien in de installatie How to Act. Het kunstwerk Here van Laurent Mareschal laat een tapijt zien waarop in drie talen een gedicht te lezen is. Curator Willem Jan Renders hoopt zo zijn museum bij een wat breder publiek op de kaart te zetten. “We reserveren heel bewust de helft van de oudbouw hiervoor.” Gratis is het niet, entreekaarten kosten vijf euro.

Blob the Bulb van Dirk van Poppel en Jan Fabel. Foto Piet den Blanken

Lievelingen
Er zijn drie startpunten van GLOW: het NRE terrein, het Victoriapark en het Stationsplein. Die laatste locatie is een veelgebruikt begin. De wandelaar wordt er al meteen getrakteerd op een van de publiekslievelingen: de spectaculaire lichtprojectie op de Blob, het gedeukte bouwsel tegenover winkelcentrum Piazza. Dirk van Poppel en Jan Fabel geven in Blob the Bulb ook aandacht aan de historie van Eindhoven als gloeilampenstad en aan grondlegger ‘meneer’ Frits Philips. Wie daarna meteen de Expeditiestraat induikt, waant zich op een filmset vol onheilspellende rook en vuur: #Glowing door Forum Interart.

Spektakel ook op het Stadhuisplein, ditmaal met Step into the Light 2.0 waarmee Michel Suk zich weer heeft mogen uitleven, maar grootser dan vorig jaar. Toch beweert hij zelf dat eenvoud zijn kracht is en dat het vooral geen pure lichtshow moet worden. Liefst 54 zogeheten VL6000 lampen bewegen heftig op muziek uit de film Le Mépris (De minachting) van Jean-Luc Godard. Niet alles is nieuw, er zijn stukken uit voorgaande edities gebruikt, aldus Suk. “En de lampen stonden onlangs op een concert van Justin Timberlake”, vertelt hij.

Submerged, Dommel. Foto Piet den Blanken

De Dommel is eveneens weer een belangrijk element van GLOW. In Submerged brengen Kari Kola, Annie Mitchell en Studio Philip Ross eerder opgenomen geluid op de bodem van de Dommel naar de oppervlakte en voegen daar blauw licht en nevel aan toe. “Zodat we stilstaan bij de natuurlijke flow van het water”, luidt hun uitleg.

Ruim 2.200 leerlingen van basisscholen hebben 82 kleurrijke eilanden in het water gelegd waarop zij taferelen uit alle werelddelen uitbeelden. Laagdrempelig maar zeker leuk om te zien. Tom Dekyvere gebruikte louter elektronisch afval, zoals printplaten, voor zijn drijvende rotsformatie Elantica van acht bij twee meter. Een elektronisch eiland met vierhonderdvijftig kilo aan panelen, legt de Vlaamse kunstenaar uit. “Ik beschouw het als een digitaal kampvuur dat zich met zonnepanelen voedt. Ik zoek de balans tussen digitalisering en natuur.”

Sonos Ignitia in het Victoriapark. Foto Piet den Blanken

Muziek
Ook muziek en vuur gaan prachtig samen, bewijst Sonos Ignitia van Nikolai Gillissen, Almar Sinte Maartensdijk en Ricky van Broekhoven. In het Victoriapark hebben zij een groot aantal vuurschalen geïnstalleerd waarbij de vlammen reageren op muziek. Een bijzonder schouwspel. GLOW heeft de primeur en er is al belangstelling vanuit het buitenland. “Zo zetten wij hier toch regelmatig de toon”, constateert woordvoerster Mariëtte Vetter tevreden.

Vaste prik is ieder jaar de Catharinakerk die door de donkere bakstenen behoorlijk fel licht nodig heeft. Kunstenaar Daniel Margraf nam de glas-in-loodramen van de kerk als basis voor de lichtprojectie die – uiteraard – als titel Windows meekreeg. Ook de moskee aan de Willemstraat (Ellen de Vries), het Hooghuis (Har Hollands) en het Beursgebouw (Katja Heitmann) zijn dit jaar weer het decor van opmerkelijke lichtkunst, evenals de villa aan de Parklaan (Story of Light van Kari Kola) die in een Hitchcock-film niet zou misstaan. Op het NRE terrein verwijzen diverse kunstwerken naar de voormalige grote gashouders die daar ooit stonden. Jonas Vorwerk vertaalde dit bijvoorbeeld naar cirkelvormige installaties.

Catharinakerk Windows van Daniel Margraf. Foto Piet den Blanken

Het is niet alleen maar kijken, er is ook interactie. Zoals Trees of Life van Fontys ICT aan de Dommelstraat waarbij het publiek een boom kan aanraken zodat er een bepaalde connectie ontstaat. En Moving Light op de Stationsweg reageert op bewegingen van het publiek, het is een samenwerkingsproject van Philips Lighting Research en de Technische Universiteit. Zo vinden techniek en kunst elkaar eveneens op GLOW.

Lichtshow in PSV stadion. Foto Piet den Blanken

De apotheose zal voor veel bezoekers de grote lichtshow zijn in het PSV Stadion, die overigens niet gratis is (vijf euro). Op een zestig meter breed podium smelten in en half uurtje dans, licht en muziek samen. De show komt wat langzaam en klein op gang, pakt dan even groots uit en eindigt ook weer heel bescheiden.

GLOW Eindhoven, 11 t/m 18 november 2017
18.30 – 23.00 uur, vrijdag 17 en zaterdag 18 november tot 24.00 uur

www.gloweindhoven.nl

© Brabant Cultureel 2017