Eindhovens FlatFest is een uniek eendaags muziekfestival in een flatgebouw

Zondag 24 september 2017 kent Eindhoven voor één dag de luxe van een tweede Muziekgebouw. Die dag wordt namelijk niet alleen gemusiceerd in dat bekende Muziekgebouw, maar staat ook een flatgebouw in de stad in het teken van muziek: FlatFest. Onder die naam vinden vijftig optredens plaats in huiskamers verdeeld over elf verdiepingen in één gebouw. Dat is uniek in Nederland.

door Joke Knoop

Natuurlijk brengt elk van de vijftig miniconcerten van FlatFest zijn eigen unieke sfeer mee, maar Jeangu Macrooy en Lenny Kuhr mogen de hoogtepunten heten. De jonge Macrooy, geboren in Paramaribo, maakt naam als singer-songwriter. De gelauwerde Lenny Kuhr – ‘dit jaar onze lokale Godin’ – heeft tijdens FlatFest net de première van haar nieuwe programma Gekust door de Eeuwigheid achter de rug. Organisator Marieke Meischke is opgetogen over hun komst.

Miyeshu in 2016. Foto Wim Sliepen

Uiteraard hoopt FlatFest op een huis vol visite. Net zoals vorig jaar, toen het festival zijn debuut beleefde. Enkele honderden mensen wisten toen de weg te vinden naar het gebouw met de naam Winter, gelegen aan de Holstraat nummer 1 in Eindhoven. Dit jaar geven vijfentwintig artiesten vijftig performances. Het spreekt vanzelf dat ook de huiskamer van Marieke Meischke en haar man Wilbrand op 24 september een concertpodium is.

FlatFest biedt pop, singer-songwriters, wereldmuziek, blues, jazz en klassiek. Enkele namen: de eerder genoemde Jeangu Macrooy en Lenny Kuhr, Dorona Alberti’s Käsebrot, Under The Surface (Joost Lijbaart, Sanne Rambags, Bram Stadhouders), LAVALU, Tim Langedijk & Hans Vroomans, Sing Song Jam Room. Het CKE (huis voor amateurkunst en cultuureducatie in Eindhoven) verzorgt een programma in de entreehal.

Japanse theeceremonie door Michel Decré in 2016, ook dit jaar te beleven. Foto Rudi Karman

Theeceremonie
Naast muziek is er een dichterlijk optreden van Onias Landveld (‘spoken word artist’ en de nieuwe stadsdichter van Tilburg). Michel Decré verzorgt een Japanse theeceremonie. “Dat duurt een half uur. De ceremonie was vorig jaar zeer gewild. Hij doet dat in de huiskamer van een Turks stel, dat gek is op Japan”, aldus een enthousiaste Meischke. Ze noemt ook nog een keer Jeangu Macrooij: “Jong, mannelijk, soulman, singer-songwriter. Hij was op festival Mundial in Tilburg en het North Sea Jazz festival in Rotterdam.” Lenny Kuhr is ‘onze Eindhovense heldin’.

Bezoekers zijn vrij om te staan en gaan waar zij willen. Meischke: “Je kunt van verdieping naar verdieping, van huiskamer naar huiskamer zwerven. Alle voorstellingen zijn vier keer te zien.” FlatFest bestaat veelal uit kleine optredens. Er zijn geen zware drums of een doordringende saxofoon te horen, want dat is niet te doen in een flatgebouw waar per slot van rekening niet iedere bewoner deelneemt aan het festival.

Stefanie Janssen en Egbert van Gruythuyzen in 2016. Foto Marieke Meischke

Bewonerssamenstelling
De gevarieerde bewonerssamenstelling van de flat is de sleutel voor het intieme muziekfestival. In het flatgebouw Winter is het een komen en gaan van expats: buitenlanders die na een tijdje weer vertrekken naar hun volgende standplaats. In een dergelijke duiventil ontbreekt het aan sociale samenhang.

Dat was niet alleen de verhuurder een doorn in het oog, ook Marieke Meischke miste het onderlinge contact toen zij drie jaar geleden in de flat trok. Het verhuurbedrijf stond een gezamenlijke moestuin voor ogen, Meischke zag meer muziek in een cultureel feest. De verhuurder had daar wel oren naar en doneerde 4500 euro. Helaas moet FlatFest het dit jaar zonder financiële hulp doen en daarom is de entreeprijs verhoogd naar vijftien euro.

Initiatiefnemers Wilbrand en Marieke Meischke voor hun flat, waar FlatFest wordt gehouden. Foto Marieke Meischke

Volgens Meischke snijdt het mes van FlatFest aan meer kanten. Sinds vorig jaar kennen meer flatbewoners elkaar. Bovendien is FlatFest aantrekkelijk voor cultuurliefhebbers van elders. Ten slotte legt zij de vinger op de zere plek van Eindhoven: de technisch innovatieve stad die zoveel mensen uit het buitenland naar zich toe trekt, heeft de expats weinig te bieden op cultureel gebied.

Marieke Meischke en haar man Wilbrand putten voor het FlatFest uit hun uitgebreide netwerk in de muziekwereld. Zij zijn beiden docent aan het conservatorium in Enschede. Hij, basgitarist, is beroepsmuzikant bij tal van artiesten, zij schrijft songteksten en doceert singer-songwriting. Marieke Meischke is coördinator van So What’s Next, een driedaags festival begin november, een samenwerking van Muziekgebouw Eindhoven met North Sea Jazz Festival/Mojo Concerts. Wilbrand en Marieke vormen samen de Stichting Meischke & Meischke voor het organiseren van culturele festivals.

Göksel Yilmaz Ensemble, 2016. Foto Wim Sliepen

Zit er nog een derde FlatFest in? Marieke Meischke hoopt van wel. Meischke & Meischke heeft het oor te luisteren gelegd in Utrecht en in Rotterdam. ”Ik wil wel een FlatFest op de Kop van Zuid. Daar zoek ik een duurdere plek. Een luxe festival dat geld opbrengt. Dan kunnen we daarmee ook in sociale flatbouw een festival opzetten.” En passant vertelt zij dat vanuit Spanje en Duitsland al geïnformeerd is naar het concept van FlatFest. Wie weet: blijkt de stad van de technische innovaties opeens de bakermat van een culturele vinding!

www.flatfest.nl
www.facebook.com

 

© Brabant Cultureel 2017